Scharrelfruit en knuffelvlees, wat moeten we ermee?

Door Sander van de Gevel
Bron: RetailTrends 4

Nederlanders zijn beroerde kokers. We nemen er geen tijd voor en besteden er ook geen geld aan. In de supermarkt zoeken we naar het goedkoopste alternatief, wat uiteindelijk leidt tot prijsoorlogen en plofkippen. Nederlanders en eten. Geen match made in heaven.

Toch schieten de nieuwe foodconcepten als paddenstoelen uit de grond. Jumbo begon ermee door de introductie van hun Foodmarkt. Velen volgden. Zeker nu de economie weer wat aantrekt, lijkt het of er wat te halen valt. Vooral in de grote steden. Neem bijvoorbeeld de Markthal in Rotterdam. Een spraakmakend gebouw met een vernieuwend foodconcept. Voor Nederlandse begrippen althans. Grote Zuid-Europese steden zoals Parijs, Barcelona en Valencia kennen deze concepten al decennialang. Tijdens onze vakanties zijn we er fervente bezoekers van.

De Markthal is ook zo'n attractie. Fantastisch opgezet - want goed bereikbaar en gemakkelijk en betaalbaar parkeren. Eenmaal boven de grond begint het genieten. Het meest gefotografeerde plafond van Nederland zal niemand ontgaan. Bezoekers zijn er voldoende. Maar wat doen ze daar? Kijken of kopen? De verse waar ziet er allemaal fantastisch uit, maar het is ook aan de prijs. En dat schrikt ons af. Want al dat heerlijke scharrelfruit en knuffelvlees oogt wel lekker, maar kost minstens twee keer zoveel dan we gewend zijn. Dus halen we ons broodje bij de Délifrance. Lekker vertrouwd en niet te duur. Of als we hip doen, eten we iets in de restaurantjes.

De vraag rijst of concepten als de Markthal nu leisure bieden of de toekomst van retail zijn. En de vervolgvraag - nog veel interessanter - hoeveel leisure heeft retail nodig? Of hoeveel leisure kan retail hebben? Wanneer is het nog functioneel en wanneer leidt het af? Retail heeft natuurlijk als kerntaak vraag en aanbod bij elkaar brengen. In Nederland betekent dat veel voor weinig. Op de markt is je gulden een daalder waard. In Rotterdam is dat waarschijnlijk eerder andersom. Is de Markthal dan een attractie of een markt met mooie waar? Ik vrees het eerste. Met alle gevolgen van dien. Want waar gaan de marktmensen van leven? Goed eten en mooie ingrediënten zijn aan de meeste Nederlanders immers niet besteed. De toekomst zal het uitwijzen. Ik hoop persoonlijk dat het gaat vliegen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in