​'Fusie Ahold en Delhaize biedt weinig voordeel'

Ahold en Delhaize vormen de slechtst denkbare combinatie. Dat zegt senior analist Bruno Monteyne van analistenbureau Sanford Bernstein tegen CNBC.

Retailers kunnen door fusies vaak kosten besparen door hun marketing te bundelen en kantoren te sluiten. In deze situatie is dat volgens hem niet het geval. “Ahold en Delhaize zijn niet echt concurrenten in dezelfde buurt. België en Nederland mogen naast elkaar liggen, maar er weinig overlap. In de Verenigde Staten is dat hetzelfde."

Het plan voor een fusie komt uit de koker van M&A-bankiers, aldus Monteyne. Zij vinden dat de waardering voor de supermarktketens op de Amerikaanse markt te laag is. Het uiteindelijke doel van een samenvoeging is een opsplitsing in een Europees en Amerikaans concern dat hoger gewaardeerd wordt. “Zo creëer je twee slechte bedrijven die meer bezig zijn met reorganisaties dan met de beste retailer zijn."

Zaterdag meldde het Belgische dagblad De Tijd dat Ahold en Delhaize wederom aan tafel zitten voor een mogelijke fusie. In 2006 werd hier ook al over onderhandeld. Zowel Delhaize als Ahold wil nog niet reageren op de geluiden over een fusie. De Belgische vakbond BBTK eist openheid van Delhaize. De bond wil voor woensdag weten in welk stadium de gesprekken zijn. Anders volgen acties, aldus BBTK.

Wat levert een fusie van Ahold en Delhaize eigenlijk op? Op RetailWatching wordt geschetst hoe een huwelijk tussen deze grootmachten er uitziet.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!