​Blokker ziet bedrijfsresultaat halveren

De operationele winst van Blokker is in 2014 met 53 procent gedaald naar 65,3 miljoen euro.In 2013 kwam de ebitda nog uit op 139,5 miljoen euro, zo blijkt uit de jaarcijfers die het concern donderdag bekendmaakte.

Ook de netto-omzet daalde met 1,1 procent naar 2,1 miljard euro. De forse daling van het bedrijfsresultaat is volgens Blokker vooral het gevolg van tegenvallende omzetontwikkelingen binnen de sector huishoud. De in februari aangekondigde reorganisatie en nieuwe winkelformule moeten tot een structurele kostenverlaging en omzetverhoging leiden. “Wij zijn ons ervan bewust dat wij de transformatie versneld moeten doorzetten", aldus ceo Roland Palmer. Ondanks die versnelling verwacht hij dat de keten hier pas in 2017 de vruchten van kan plukken. Doel is dan om onder meer weer winstgevende groei te realiseren.

Blokker ziet de omzet in zijn vernieuwde winkels naar eigen zeggen duidelijk stijgen. Het moederconcern van onder meer Xenos, Marskramer en Big Bazar is daarnaast positief over de online ontwikkelingen. De online omzet nam met bijna een kwart toe naar 98 miljoen euro, terwijl het aantal orders met ruim dertig procent steeg naar 1,7 miljoen. Dit najaar opent in Gouda een distributiecentrum om de groei verder te faciliteren. De keten stak vorig jaar 20,6 miljoen euro in zijn e-commerce activiteiten en logistiek.

Ook de omzet in de speelgoedwinkels van Blokker stemt het concern tot tevredenheid. Deze tak zag zijn omzet met 1,7 procent stijgen. De omzet binnen de woondivisie daalde echter met een half procent.

De vestigingen van prijsvechtersformule Big Bazar kenden een omzetgroei van zestien procent. Die groei komt voor rekening van de XL-winkels, die goed presteren. De kleinere winkels blijven echter 'ver achter bij verwachting', aldus de keten. Het winkelbestand van de discountketen telt nu 131 vestigingen.

Reacties

Laatste nieuws









Lees hier 15 toekomstverkenningen in retail

In een compleet vernieuwd jubileummagazine van RetailTrends vind je maar liefst vijftien toekomstverkenningen in de retail. Hoe ziet de supermarkt eruit in 2050? Hoe ver zijn we op het gebied van duurzaamheid en innovatie? Kennen we de consument van de toekomst eigenlijk? Lees het in RetailTrends.

RetailTrends