​De strijd om online vers

Door Pieter Van den Broecke
Managing director Central Europe Manhattan Associates

In Het Financieele Dagblad van 1 april kondigde Jumbo een ambitieuze online strategie aan. De supermarktketen wil de strijd met de webwinkel van Albert Heijn aanbinden door elke week drie tot vijf afhaalpunten te openen. Deze zomer moet het totaal op honderd liggen, en daarna wil Jumbo nog verder doorstoten. Op termijn zal de retailer uit Veghel ook net als AH.nl boodschappen thuis gaan bezorgen.

Ondanks de dominante positie van Albert Heijn ligt de strijd om de online klant nog volledig open. Uitdagers komen uit verschillende hoeken, niet alleen uit de supermarktwereld. Een voorbeeld is Deli XL dat heeft moeten toezien hoe de bezorgdienst van AH.nl ook steeds vaker levert aan zorginstellingen, horecabedrijven en bedrijfskantines. Deze foodservicegroothandel heeft onder de naam Verscentrum Nederland nu een eigen webwinkel voor de zakelijke dagelijkse boodschappen opgestart en levert bijvoorbeeld ook aan hobbykoks en patiënten aan huis.

In een andere hoek van de markt ontstaan momenteel veel online initiatieven die zich uitsluitend richten op het versassortiment. Het gaat vaak om lokale ambachtelijke producten, soms biologisch en duurzaam, die via internet gemakkelijker hun weg naar de klant vinden. Op landelijk niveau is HelloFresh het bekendste voorbeeld, maar de afgelopen weken zijn daar diverse lokale tegenhangers bijgekomen. Voorbeelden zijn Marktlokaal.com in Breda, Bonativo in Amsterdam een Eerlijkbeter.nl dat zich vooralsnog richt op de regio tussen Amersfoort, Utrecht, Apeldoorn en Zwolle.

Al deze initiatieven zullen ervoor zorgen dat de strijd op internet zich toespitst op het versassortiment. Op de winkelvloer is dat al langer het geval, getuige de vernieuwde Albert Heijn XL in Eindhoven en de al eerder geopende Foodmarkt van Jumbo in Breda. Vers voedsel, het liefst ter plekke bereid door koks, moet zorgen voor beleving en klanten die kopen.

Vers wordt dus zo mogelijk nog belangrijker. Dat betekent allereerst dat de eisen aan productkwaliteit zullen toenemen. Of met andere woorden: vers moet nog verser worden. Albert Heijn speelt daarop in met de bouw van een nieuw 'shared' verscentrum in Nieuwegein. De supermarktketen kan daar straks direct uit voorraden van leveranciers putten, wat voor een nog kortere logistieke keten zorgt. Op operationeel niveau wordt gestudeerd op allerlei slimme regels die crossdock-processen nog verder moeten versnellen.

Dat vers belangrijker wordt, zal ook leiden tot uitbreiding van assortimenten: meer soorten, maar ook verschillende kwaliteiten. Consumenten willen voor ambachtelijke, biologische en/of duurzame producten kunnen kiezen, wellicht zelfs geproduceerd in hun eigen omgeving. Deli XL verklaarde in Het Financieele Dagblad van 18 maart de bol.com onder de foodservicegroothandels te willen worden. Dat betekent dat een Zeeuwse kaasboerin haar producten via de webwinkel van Deli XL kan verkopen, net zoals bol.com andere webshops de mogelijkheid biedt te profiteren van de kracht van het platform.

Het toenemende belang van vers heeft als gevolg dat de logistieke uitdagingen nog groter zullen worden. Als we kijken naar de supply chain voor versproducten bestaat er niet zoiets als 'one size fits all'. Retailers weten dat al en maken onderscheid tussen dagverse zuivel, vlees en vis en aardappelen, groenten en fruit. Die segmentatie gaat echter niet ver genoeg. Een bakje verse frambozen heeft namelijk een totaal andere houdbaarheid dan een rode kool, en verdient dus ook een aparte behandeling in het warehouse en in feite een andere inrichting van de supply chain.

Nog versere producten betekent nog korter op de bal zitten. Een shared verscentrum helpt, maar ook meer inzicht in de stromen die onderweg zijn. Wie weet wat wanneer in welke vrachtauto zal arriveren en voor wie de producten bestemd zijn, kan zijn interne processen daarop afstemmen en bijvoorbeeld de docks vrijhouden die leiden tot minimale overslagtijden. Elke minuut telt.

Daarnaast zorgt visibility ervoor dat retailers op veranderingen in vraag of aanbod van versproducten kunnen anticiperen. Als het weer omslaat, is het zaak de aanvoer van barbecuepakketten zo snel mogelijk bij te stellen. Tot slot spreekt voor zich dat een soepele, gestroomlijnde operatie zonder bottlenecks noodzakelijk is. Wie controle heeft over zijn supply chain, kan de strijd om de online klant winnen.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Meeschrijven aan RetailWatching?
Wilt u ook uw visie of analyse over een bepaald onderwerp delen met vakgenoten? Heeft u een stevige mening over een actualiteit? Bent u bij een bijzonder winkelconcept geweest en wilt u dat graag door middel van een fotoserie laten zien aan onze lezers? Mail de redactie van RetailWatching dan een voorstel via redactie@retailwatching.nl onder vermelding van 'Bijdrage voor RetailWatching'.