​Sterke dollar stuwt kwartaalomzet Ahold

Ahold heeft zijn omzet over het eerste kwartaal met vijftien procent zien stijgen tot 11,3 miljard euro. Dat is vooral te danken aan de dure dollar, zo blijkt uit de kwartaalcijfers die het concern woensdag heeft gepubliceerd.

Gecorrigeerd voor wisselkoerseffecten kwam de omzetstijging uit op 3,1 procent. Ahold zag zijn nettowinst verviervoudigen van vijftig miljoen euro in 2014 naar 213 miljoen euro. Het onderliggend bedrijfsresultaat daalde met een half procent tot 390 miljoen euro. Analisten hadden een flinke stijging voorzien tot 406 miljoen euro.

In Nederland steeg de netto- omzet met 5,7 procent naar 3,7 miljoen euro. De identieke omzet nam met 2,5 procent toe. De omzetgroei kan deels worden toegeschreven aan de ombouw van zestien C1000-winkels. Daarnaast speelden promotiecampagnes en een verbetering van het assortiment huismerkproducten en biologische producten een rol. AH-klanten kochten gemiddeld meer producten, aldus het concern.

De operationele marge daalde naar 4,4 procent door onder meer hogere pensioenkosten. De omzet van bol.com en ah.nl steeg met meer dan twintig procent. Door investeringen in zijn online activiteiten lag de marge 0,1 procent lager dan het eerste kwartaal van 2014. Ahold verwacht dit jaar zijn investeringen op dit gebied te versnellen, waardoor de marges dit jaar onder druk blijven staan. Het concern denkt dat zijn marges in ons land over heel 2015 veertig tot vijftig basispunten lager uitkomen ten opzichte van vorig jaar.

De omzetontwikkeling in België stemt het concern tevreden. Albert Heijn is er sinds 2011 actief en telt inmiddels dertig filialen bij onze zuiderburen. Onlangs werd bekend dat Ahold met Delhaize praat over een mogelijke fusie. Daarover wordt in de kwartaalcijfers niet gerept.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends