​Winkels Promiss verdwijnen uit straatbeeld

Etam Groep gaat na zijn doorstart verder zonder de zelfstandige winkels van Promiss. Dat heeft eigenaar Roman & Stern bekendgemaakt.

De organisatie houdt de merknaam Promiss wel in handen voor de webshop en shop-in-shopconcepten. Etam Groep telt tweehonderd vestigingen, waarvan er circa zeventig Promiss-winkels zijn.

Het is nog niet duidelijk hoeveel arbeidsplaatsen door deze maatregel verloren gaan. Dat hangt af van het aantal Miss Etam-vestigingen dat openblijft. De uitkomst van het onderhandelingsproces met de verhuurders is daarin bepalend, aldus Roman & Stern. De eerste verhuurders zijn volgens de organisatie akkoord met een huurverlaging. In afwachting van verdere onderhandelingen is besloten de winkels langer te open houden, ondanks het feit dat de loongarantieregeling voor de werknemers eind deze maand afliep.

Alle medewerkers uit de winkels van Miss Etam, Promiss en outlets hebben na de doorstart kans op een benoeming in een andere functie. Op het servicekantoor in Zoetermeer worden na de organisatie van begin dit jaar nog eens circa tachtig banen geschrapt. Bestuurder Rens van de Schoor van Roman & Stern wordt algemeen directeur van Etam Groep. Cfo Frits van Peski vervulde sinds begin dit jaar de rol van interim-ceo.

De aankondiging van Roman & Stern valt samen met de publicatie van het eerste faillissementsverslag. Daaruit blijkt dat de schuldeisers nog ruim 35 miljoen euro tegoed hebben van Etam Groep.

De winkelketen worstelde al jaren, zo werd verder duidelijk uit het verslag. Etam Groep boekte voor het laatst winst in het boekjaar 2011/2012. Het nettoresultaat kwam toen uit op 132 duizend euro. Het jaar daarop dook Etam Groep in de dieprode cijfers, met een verlies van 5,6 miljoen euro. In de laatste zes maanden voorafgaand aan het faillissement liep het nettoverlies op tot 8,9 miljoen euro.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!