​Drie bezorgstartups om in de gaten te houden

Consumenten hebben steeds minder geduld als het gaat om het ontvangen van een online bestelling. Uit recent onderzoek van Walker Sands onder veertienhonderd Amerikaanse consumenten blijkt bijvoorbeeld dat vier op de vijf online shoppers een product eerder koopt als het binnen uur op de deurmat ligt. Bijna de helft (48 procent) heeft daar vijf dollar of meer voor over. En bezorging per drone is volgens de ondervraagden helemaal niet zo futuristisch. Twee op de drie verwacht dat ze hun bestelling binnen vijf jaar via de lucht ontvangen.

Onder meer Amazon en Alibaba experimenteren er al lustig op los met de snelle bezorgmogelijkheden die drones bieden. Intussen duiken meer initiatieven op die online aankopen snel bij de ongeduldige consumenten afleveren. Drie spelers die niet per se een geavanceerd technologisch middel als een drone gebruiken, maar wel de moeite waard zijn om in de gaten te houden.

Fadello
Fadello bezorgt zeven dagen per week pakketjes op de dag van bestelling door heel Nederland. De startup heeft daarvoor een netwerk van koeriers opgezet, dat bestaat uit zelfstandige koeriers en organisaties. Via de app ontvangen de bezorgers op basis van hun locatie een opdracht. Als een koerier niet kan, wordt de bezorgopdracht bij iemand anders in de buurt neergelegd. Bezorgen gaat snel, belooft Fadello. Het record staat op tien minuten en elf seconden.

Retailers dienen zich aan te sluiten bij het zogenoemde urban delivery platform van Fadello en bepalen zelf wat ze rekenen voor de bezorgoptie. Dierenspeciaalzaak Ranzijn is al aangehaakt. Klanten moeten nog wel naar de winkel om van de sameday-delivery te kunnen profiteren. De retailer laat de daar aangeschafte zware zakken hondenvoer via Fadello op een geschikt moment thuisbezorgen. Uiteindelijk moet de bezorgoptie ook in de webwinkel van Ranzijn worden geïntegreerd.

Red je Pakketje
De Amsterdamse startup Red je Pakketje levert bestellingen op een afgesproken tijdstip af. Dat werkt zo: online shoppers met een Red je Pakketje-account krijgen een Red je Pakketje-afleveradres. Dat vullen ze in bij het afronden van hun aankoop. Zodra de bestelling binnen is bij Red je Pakketje, stuurt de bezorger een bericht via WhatsApp. Klanten kunnen zo realtime een afspraak inplannen met een bezorger over de datum en het tijdstip. Bestellingen worden zeven dagen per week afgeleverd, tussen zeven en elf uur 's avonds. De kosten: 4,50 euro.

In thuisbasis Amsterdam werkt de startup inmiddels met een handvol bezorgers, maar de ambities reiken verder. “Als het goed gaat breiden we uit, maar dat zullen wel voornamelijk de grote steden in de Randstad zijn", zegt medeoprichter Florian Brunsting tegen Emerce.

Packagepeer
De Amerikaanse startup Packagepeer speelt met zijn businessmodel in op de oprukkende 'sharing community' waarbij consumenten producten en diensten met hun peers oftewel gelijkgestemden delen. Consumenten kunnen zich via de website registeren als Packagepeer. Een online shopper die eveneens Packagepeer is, kan op het platform een Packagepeer in zijn buurt selecteren als potentieel afleveradres. Als de gekozen ontvanger akkoord is, geeft de online shopper diens adresgegevens door bij het plaatsen van de online order. Zodra de bestelling is bezorgd, geeft de behulpzame buurtgenoot de shopper een seintje en krijgt hij een vergoeding voor de moeite.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in