​Lief! lifestyle al twee jaar verlieslatend

De huisbank van lief! lifestyle maakte zich september vorig jaar al grote zorgen over de continuïteit en de financiële situatie van het merk. Op de dag voor Kerst besloot ABN AMRO het krediet op te zeggen. Dat blijkt uit het surseanceverslag van curator Jeroen Princen.

Lief! draaide in het boekjaar 2013 bijna drie ton verlies, nadat er een jaar eerder nog een kleine winst was gemaakt. Het verlies liep in 2014 op tot 1,1 miljoen euro. De omzet liep eveneens steeds verder af, van 8,4 miljoen euro in 2012 naar 7,2 miljoen vorig jaar.

De groothandel en de verkoop van kleding via winkels was volgens ceo John van den Herik en cfo Barend Klein al geruime tijd verliesgevend. Daardoor werd er een reorganisatie doorgevoerd die gericht was op het afstoten van de detailhandelsactiviteiten, waarbij op termijn ook de internetverkoop en groothandelsactiviteiten uitbesteed moesten worden. Lief! wilde zichzelf beperken tot het ontwikkelen van het merk en verstrekken van licenties.

Nadat gesprekken met meerdere potentiële investeerders op niets uitliepen, moest lief! lifestyle surseance van betaling aanvragen. De curator kreeg vervolgens vier concrete biedingen binnen. Het Duitse Kids Fashion Group (KFG) kreeg na twee keer zijn bod te hebben verhoogd uiteindelijk de zegen van de curator en ABN AMRO.

KFG heeft de retail, wholesale, online verkoop en logistiek over van het lifestylemerk overgenomen. Daarnaast is het concern al gestart met de productie en distributie in licentie van de kledingcollecties van het merk. De overige productgroepen als bodycare en fietsen werden al in licentie geproduceerd en vallen eveneens onder de doorstart. "We gaan met KFG eigenlijk op de ingeslagen weg verder", liet Van den Herik onlangs al weten aan RetailNews. Hoeveel voor de overname is betaald wordt pas in een later stadium bekendgemaakt.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!