​Marqt als geheel 'bijna winstgevend'

Alle vestigingen van de duurzame supermarktketen Marqt dragen bij aan een positief bedrijfsresultaat. Het geld dat wordt verdiend wordt in nieuwe winkels gestoken, laat directeur Meike Beeren weten aan Het Parool. Marqt is volgens haar als geheel 'bijna winstgevend'.

Beeren liet onlangs tijdens de Persgroep Advertisers Summit nog weten dat de winkels nog geen groot commercieel succes zijn. “We zijn al negen jaar onderweg, hebben nog maar dertien winkels open en hebben nog niet eens het nulpunt bereikt als het gaat om geld verdienen."

Marqt hoort van klanten dat ze de keten als duur ervaren, zegt Beeren nu. Daarom komt de retailer 1 oktober met een nieuwe formule naar het Gelderlandplein in Amsterdam. Daar heeft Marqt volgens haar voldoende meters om te experimenteren met onder meer grotere hoeveelheden dagelijkse boodschappen als brood, kaas en eieren. Het aanbod van exclusieve producten blijft gelijk, maar wordt minder uitgebreid gepresenteerd.

De strategiewijziging geeft volgens supermarktexpert Gerard Rutte aan dat er geen geld te verdienen valt met Marqt. “Er komen te weinig mensen, de supermarkten zijn gevestigd op dure plekken, die logistiek moeilijk te bereiken zijn." Daarnaast kampt de retailer volgens Rutte van concurrerende ketens als EkoPlaza en de aandacht van traditionele supermarkten voor bioproducten.

Rutte zit er echter vanaf het begin al naast, laat oprichter en voormalig directeur Quirijn Bolle weten aan Het Parool. Daarnaast noemt hij de geruchten dat Marqt niet winstgevend is 'irritant'.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends