​Waarom sponsoren retailers sporters?

Door Aribert Guiking
RetailWatcher

Eerder deze week was in Göteborg de finish van de Volvo Ocean Race en daarom had ik vorige week al een geweldige dag. Ik was in Scheveningen waar het zeilende circus een stopover maakte. De racemachines die negen maanden de wereldzeeën bevochten, lagen nu dobberend aan de steiger en daar omheen was een spektakel gebouwd waar veel was te zien en te beleven. Als zeiler is dat om te smullen. Ik was er op uitnodiging van IVC, een Belgische fabrikant van pvc-vloeren die de race gebruikt om haar merk Moduleo te promoten. De naam is prominent aangebracht op de romp zodat het wereldwijd zichtbaar is. Moduleo is co-sponsor van het team Brunel, de hoofdsponsor. Brunel is een naam die veel mensen inmiddels kennen, maar geen idee hebben wat voor bedrijf daar achter zit.

Merkkleding
Naast de manshoge letters op de boot liepen er op het feestterrein talloze mensen met de naam van de sponsoren. Merkkleding voor zeilers heeft een zekere status en sponsoren, die meestal niets met de zeilsport te maken hebben, gaan vaak in zee met bedrijven die specifiek kleding voor de watersport maken waardoor beide hun naamsbekendheid kunnen vergroten. In het paviljoen van Brunel/Moduleo liep een aantal klanten van Moduleo, uitgenodigde retailers die de vloeren van het merk verkopen. Sommigen hadden een jack aan met de merknaam erop. Het jack was niet net gekocht in de shop ter plekke, maar eerder verworven als resultaat van een bepaalde verkoop.

Pop-up store
Een week eerder was ik in Amsterdam om de opening bij te wonen van een pop-up store van een Engelse online meubelretailer. De tijdelijke winkel was gevestigd aan de gracht en vanwege het mooie weer was het stikdruk op het water. De boten droegen echter geen sponsornamen, net als de bemanningsleden want dat waren gewone mensen in gewone kledij. Ook de genodigden in de tijdelijke winkel hadden geen sponsorshirt aan, hoewel ik vermoed dat de dames in het gezelschap goed hebben gekeken naar de jurkjes en de tasjes van hun seksegenoten. Of die wel van het juiste merk waren.

Jumbo en de Tour de France
Ik heb niks met merkkleding, maar binnenkort zullen wij dagelijks gebombardeerd worden met de combinatie van kleding en merken. De Tour de France komt er namelijk aan. De deelnemers zijn fietsende reclamezuilen en de Tour is een walhalla voor sponsors. Meestal zitten achter de namen volstrekt onbekende bedrijven, maar daar zitten de sponsors blijkbaar niet mee. Dit jaar doet voor het eerst de ploeg van Lotto NL Jumbo mee en ik vraag mij af wat de Tour gaat opleveren voor de supermarktketen. Jumbo is alleen in Nederland actief en als half Nederland in Frankrijk vakantie houdt - wat ga je dan hieraan verdienen?

Gokje wagen
Ik heb de ploegenlijst van de Tour doorgenomen en daar zit geen enkele retailer bij. De Franse supermarktketen Carrefour speelt een rol op de achtergrond, maar staat nergens op de shirtjes. Jumbo is wat dat betreft een uitzondering en ik vermoed dat het familiebedrijf uit Veghel tijdens de Tour voor thuisblijvers wel wat acties in petto heeft. Wordt daarin de combinatie van sport en eten gelegd? Is het een prelude op de toekomst van Jumbo, waarin zij gaat benadrukken gezond voedsel te verkopen? Zo’n kans laat je toch niet zomaar voorbij gaan?

Ik gok dat het de voorbode is van een actie waarin Frank Lammers in de zomermaanden zijn buikje gaat wegwerken met Jumbo-producten. Ik durf hiervoor wel een kratje bier in te zetten. Waarom kan ik dit niet doen via Lotto NL?

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in