​Wat betekent de nieuwe cookiewetgeving?

Door Marina Kleijn
Advocaat bij Bosselaar & Strengers Advocaten

In 2012 werden etailers opgeschrikt door nieuwe cookiewetgeving. Konden cookies voorheen probleemloos worden ingezet om online klantgedrag te volgen, opeens diende daarvoor met opvallende pop-up vensters om toestemming te worden gevraagd. De cookiewetgeving was niet alleen etailers maar ook menig websitebezoeker een doorn in het oog. Al snel volgde dan ook de berichtgeving dat de cookiewetgeving zou worden versoepeld. Daarna was het jarenlang stil, maar inmiddels is het toch echt zo ver. Met ingang van 11 maart 2015 is de cookiewet versoepeld. Maar wat betekent de gewijzigde cookiewetgeving voor de etailer?

Een cookie is een klein tekstbestand dat tijdens een bezoek aan een website op de computer wordt opgeslagen. Kort gezegd kan onderscheid worden gemaakt tussen drie soorten cookies: functionele cookies, analytische cookies en trackingcookies. Onder functionele cookies vallen alle cookies die noodzakelijk zijn om een website goed te laten functioneren. Analytische cookies zijn de cookies die worden gebruikt om bezoekstatistieken te verzamelen. Deze worden onder meer geplaatst wanneer de etailer gebruik maakt van een service als ‘Google Analytics’. Onder trackingcookies vallen de cookies die het surfgedrag van een bezoeker volgen. Met name deze trackingcookies zijn zeer interessant voor etailers, omdat met behulp van deze cookies een interesseprofiel van de klant kan worden samengesteld, waardoor gerichter kan worden geadverteerd.

Voor het gebruik van analytische cookies en trackingcookies was sinds de cookiewetgeving uit 2012 de voorafgaande toestemming van de websitebezoeker vereist. Alleen functionele cookies waren van het toestemmingsvereiste uitgezonderd. Om aan de wetgeving te voldoen maakte veel etailers gebruik van pop-up vensters en banners om de websitebezoeker vooraf te informeren en om de vereiste toestemming te vragen. Deze pop-up vensters en banners zorgde bij menig websitebezoeker voor ergernis. Ook wierp het de vraag op of dit wel zo effectief was. Immers, het merendeel van de internetgebruikers is geneigd om bij het zien van een dergelijk pop-up venster het plaatsen van cookies snel te accepteren, zodat ongestoord kan worden verder gesurft.

Nieuwe regels
Met ingang van 11 maart 2015 is de cookiewetgeving veranderd. Vanaf die datum mogen cookies geplaatst worden zonder toestemming van de bezoeker, mits deze cookies de privacy van de bezoeker niet, of nauwelijks schenden én de etailer de cookie plaatst met het doel om informatie te verkrijgen over de kwaliteit of effectiviteit van een geleverde dienst. Maar wanneer is hiervan sprake?

Net zoals onder de oude cookiewetgeving blijven de functionele cookies ook onder de nieuwe wetgeving uitgezonderd van het toestemmingsvereiste. Voor cookies die alleen dienen om het gebruik van de website mogelijk te maken hoeft dus nooit toestemming te worden gevraagd. Goed nieuws voor de etailer is dat met ingang van de nieuwe wetgeving ook analytische cookies onder bepaalde omstandigheden van het toestemmingsvereiste uitgezonderd zijn.

Voor analytische cookies hoeft niet langer toestemming te worden gevraagd, indien deze alleen worden gebruikt voor het meten van de kwaliteit of de effectiviteit van de website. Dit betekent dat ook het gebruik van een dienst als Google Analytics van het vereiste van voorafgaande toestemming is uitgesloten, zolang deze dienst uitsluitend wordt gebruikt voor het meten van de kwaliteit of effectiviteit van de website. Op de website van het College Bescherming Persoonsgegevens is een handleiding geplaatst om de Google Analytics instellingen zo aan te passen, dat aan de nieuwe wetgeving wordt voldaan.

Pop-up vensters
Dit betekent overigens niet dat de etailer de websitegebruiker over het gebruik van cookies niet langer hoeft te informeren. Op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens dient de etailer nog steeds een privacy- of cookiereglement te hanteren waarin de bezoeker precies kan lezen welke cookies door de etailer worden verzameld, en voor welke doeleinden dit gebeurd. Dit hoeft alleen niet in een pop-up of banner, maar kan bijvoorbeeld door een link naar het privacy- of cookiereglement op te nemen in de footer van de pagina.

Op het moment dat een cookie door de etailer gebruikt wordt voor trackingdoeleinden, bijvoorbeeld om een profiel van het online klantgedrag op te stellen, of om de klant te kunnen volgen in zijn internetgebruik, dan blijft het verplicht om de bezoeker hiervoor vooraf om toestemming te vragen. Dit cookiegebruik valt namelijk buiten het doel van het verzamelen van 'informatie over kwaliteit of effectiviteit' en deze cookies maken bovendien een meer dan geringe inbreuk op de privacy. Omdat met name deze vorm van cookiegebruik voor de etailer interessant is, betekent dit dat veel etailers nog niet van pop-up vensters en banners zijn verlost.

De etailer is zelf verantwoordelijk om na te gaan of de wijze waarop hij cookies gebruikt van toestemming is uitgezonderd. Ga dus goed na welke cookies worden verzameld, en voor welke doeleinden, voordat je de cookie pop-up of banner van je website verwijdert.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in