​‘Jonge gezinnen dragen meest bij aan online omzet’

Jonge gezinnen zijn verantwoordelijk voor zo’n twintig procent van de online omzet in Nederland. Een flink percentage, omdat diezelfde groep goed is voor nog geen acht procent van de bevolking. Dat concludeert Experian Marketing Services in een onderzoek naar het online winkelgedrag van verschillende consumentengroepen.

Jonge gezinnen zijn enorm online geörienteerd, stelt consumer insight specialist Niels Vink. “Het gemiddelde aankoopbedrag van deze groep is met 116 euro redelijk laag, maar doordat zij zo frequent online bestellen blijft hun totale omzet met kop en schouders boven de rest uitsteken.”

Na jonge gezinnen dragen gezinnen met tieners het meest bij aan online omzet. Die groep is volgens Vink van nature minder online georiënteerd. “Maar ze worden wellicht aangespoord door hun tieners.” Jonge digitalen completeren de top drie. Voor deze groep studenten is het internet een tweede natuur en beschikken ze stuk voor stuk over een smartphone. Dat deze groep niet hoger eindigt, is volgens Experian te wijten aan hun beperkte budget.

Zeventig procent van de internetaankopen werden vorig jaar gedaan door consumenten tot 45 jaar. Hoewel internet volgens Vink nog steeds het domein van jonge consumenten is, zijn 65-plussers inmiddels verantwoordelijk voor acht procent van de omzet. Tussen tien uur ’s ochtends en vier uur ’s middags zorgen ze zelfs voor bijna de helft van de online aankopen.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends