​HEMA kent wederom ‘teleurstellend’ kwartaal

HEMA heeft in het eerste kwartaal van dit jaar een verlies van 19,5 miljoen euro geleden. In dezelfde periode vorig jaar kwam het verlies nog op 22,2 miljoen euro uit, zo blijkt uit de kwartaalcijfers die de keten woensdag publiceerde.

Dat het verlies dit jaar lager uitvalt, is het gevolg van een daling van de financieringskosten. Vorig jaar bedroegen die nog 19,1 miljoen euro, tegen 12,9 miljoen euro in het afgelopen kwartaal. Eind 2014 werd de aandeelhouderslening omgezet in eigen vermogen.

Het genormaliseerde EBITDA daalde eveneens, met 10,5 miljoen euro naar 13,2 miljoen euro. HEMA wijt de resultaten aan onder meer een lagere brutomarge en hogere operationele kosten. Zo zorgde een hoger volume van laaggeprijsde artikelen in de bevoorradingsketen voor een stijging van de logistieke kosten.

HEMA zag zijn netto groepsomzet met 3,2 procent stijgen naar 264,4 miljoen euro. De like-for-like-omzet nam met anderhalf procent toe door betere prestaties in Nederland. Vorig jaar daalde de like-for-like omzet nog met 1,9 procent. Vooral binnen de huishoudartikelen en persoonlijke verzorgingsproducten was een stijging te zien. De omzetontwikkeling van kleding was echter lager in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

De Franse winkels presteerden eveneens goed. De omzet steeg daar met 26,4 procent naar 14,6 miljoen euro. In België en Luxemburg daalde de omzet echter met 2,8 procent naar 33,1 miljoen euro. HEMA is begonnen met een ombouw om de resultaten te verbeteren.

“Hoewel de positieve ontwikkeling in de like-for-like-omzet bemoedigend is, hebben we een teleurstellende genormaliseerd EBITDA laten zien”, zegt ceo Tjeerd Jegen in een reactie. De winkelketen heeft een aantal prioriteiten opgesteld om de prestaties te verbeteren. Daarbij ligt de focus op logistiek, aldus Jegen. “Het zal tijd kosten voordat we hiervan kunnen profiteren.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!