​Ahold stapt in online maaltijdboxen

Ahold-dochter Peapod biedt binnenkort maaltijdboxen met lokale seizoensproducten aan. De zogenoemde Peapod Local Farm Box kost 35 dollar (31 euro).

Peapod-klanten uit een geselecteerd aantal Amerikaanse steden en staten kunnen gedurende deze zomer de maaltijdbox aan hun online winkelmandje toevoegen. De inhoud van de box varieert per week, afhankelijk van de oogst. Klanten kunnen online de inhoud, bijbehorende recepten en informatie van de producenten bekijken. De dienst komt begin juli beschikbaar, afhankelijk van de locatie.

Peapod wil met de maaltijdboxen naar eigen zeggen inspelen op de behoeften van de moderne consument. In datzelfde kader heeft de Amerikaanse websuper onlangs zijn mobiele app voorzien van technologie die boodschappenlijstjes kan voorspellen op basis van de aankoophistorie van de klant. Daarbij wordt ook gekeken naar de aankopen bij Ahold-dochters Stop & Shop en Giant.

Hoewel online maaltijdboxen steeds meer omzet realiseren, reageren supermarktketens nog altijd terughoudend. Dat wil niet zeggen dat er in de hoofdkantoren niet op deze ontwikkeling wordt gelet, zei retailadviseur Erik Hemmes eerder al op RetailWatching. Zodra de oprukkende concepten goed zijn doorontwikkeld, kunnen supermarkten die volgens hem eenvoudig kopiëren en integreren in hun concept. “Via bijvoorbeeld AH.nl zouden klanten naast hun boodschappen prima een maaltijdbox kunnen bestellen”, stelde hij.

RetailTrends