​Einde aan stijgende lijn van supermarkten

Nederlandse supermarkten hebben hun omzet in juni voor het eerst dit jaar zien teruglopen. In totaal werd er voor 2,67 miljard euro verkocht, 2,4 procent minder dan in dezelfde maand een jaar eerder. Dat blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van marktonderzoeker GfK.

Supermarkten werden vooral getroffen door een daling van de gemiddelde waarde van de kassabon. Die lag met 22,54 euro flink onder het bedrag van vorig jaar (23,60 euro). Een van de oorzaken is de verschuiving van de Pinksterdagen, die dit jaar niet in juni maar in mei vielen. Daarnaast leverde het WK voetbal supermarkten vorig jaar nog een additionele omzet van 54 miljoen euro op.

Ondanks de flinke terugloop is de omzet van supermarkten in de eerste zes maanden met 0,7 procent gestegen naar 16,8 miljard euro. De omzet per kassabon groeide met 0,2 procent, terwijl een half procent meer klanten langs de kassa’s ging.

2015 belooft een zonnig jaar te worden, stelde brancheorganisatie CBL onlangs al. Supermarkten zijn volgens voorzitter Bert Roetert blijven investeren en ontwikkelen, zowel qua bedrijfsvoering als assortiment. “De levensmiddelenbranche is in al zijn uitingen het schoolvoorbeeld van een sterke branche. Koersvast, en flexibel als het moet, met de consument als vertrekpunt."

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!