​HEMA neemt logistiek op de schop

HEMA wil de komende periode een nieuwe logistieke werkwijze introduceren. “We hebben een aantal prioriteiten opgesteld om onze prestaties te verbeteren, waarbij we ons specifiek richten op de logistiek”, zei ceo Tjeerd Jegen woensdag bij de publicatie van zijn kwartaalcijfers.

De retailer testte de afgelopen periode een vereenvoudigde werkwijze in een aantal winkels, waarbij de eerste resultaten naar eigen zeggen bemoedigend waren. De initiatieven moeten de productbeschikbaarheid in de winkels verhogen en de logistieke processen verbeteren. In het eerste kwartaal kampte HEMA met flinke logistieke kosten door onder meer een hoger volume van laaggeprijsde artikelen. Door de toegenomen operationele kosten en een lagere brutomarge zag de retailer zijn EBITDA met 10,5 miljoen euro dalen.

De geteste maatregelen zorgden in de winkels voor minder lege schappen, stelde de retailer. Ook de voorraden zijn in het eerste kwartaal met ongeveer drie miljoen euro gereduceerd. ‘Er is echter in de rest van het lopende boekjaar nog veel werk te doen’, aldus HEMA.

Marketingexpert Paul Moers noemt het ondenkbaar dat HEMA zijn winkelbevoorrading niet op orde heeft. “Bij een warenhuis is dat zo ongeveer het eerste dat je voor elkaar moet krijgen. HEMA moet keihard aan het werk”, zegt hij in De Financiële Telegraaf

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!