IKEA is van plan het aantal winkels in Australië te vergroten van acht naar 22 winkels, door het openen van kleinere stadswinkels. Ook opent de Zweedse meubelgigant een webshop in het land en bouwt het naar verwachting twee nieuwe distributiecentra.

Hiermee krijgt IKEA’s voornemen om dichter op de klant te zitten ook aan de andere kant van de wereld vorm. Volgens countrymanager David Hood is er potentie om in de komende vijf à zes jaar flink te groeien. “Maar eerst moeten we beter bereikbaar zijn voor consumenten, zowel als merk als fysiek”, zegt hij in The Sydney Morning Herald.

Het plan is om nog eens drie tot vier megastores te bouwen en twaalf kleine stadwinkels van minder dan tienduizend vierkante meter. Om dit te realiseren wil IKEA twee nieuwe distributiecentra bouwen, inclusief een multifunctioneel logistiek centrum, vertelt Hood. Het aantal producten op voorraad komt hiermee op bijna negenduizend, tegenover 1300 nu. Een ‘enorme tijdswinst’ op het verzenden van pakketten naar de consument. De eerste drie openingen staan dit najaar gepland in Sydney, Canberra en Brisbane.

De verkopen moeten volgens Hood in 2020 zijn verdubbeld van 733 miljoen dollar naar ten minste 1,8 miljard. Een ‘realiseerbaar doel’ omdat consumenten volgens de topman meer zullen kopen en IKEA marktaandeel van grote spelers als Bunnings, Masters, Harvey Norman, Freedom Furniture en Fantastic Furniture wegneemt.

De uitbreiding is onderdeel van IKEA’s flinke investering in nieuwe en kleinere winkels, waaronder een click & collect-concept.