​Een eerste blik in het nieuwe Bakker Bart

Bakker Bart heeft vorige week donderdag in Groningen een winkel volgens een nieuwe formule geopend. De winkel is intensief verbouwd en dient na evaluatie van de resultaten tot voorbeeld voor toekomstig te openen en te verbouwen Bakker Bart-winkels elders in Nederland. “Met de opening zijn we een nieuwe weg ingeslagen”, aldus algemeen directeur Herbert Schalkwijk. “Deze vernieuwde Bakker Bart winkel wordt de komende tijd uitvoerig gevolgd en daar waar nodig fijngeslepen.”

De retailer introduceert onder meer een nieuw logo en de slogan 'altijd lekker vers'. In de winkel krijgt het bakproces meer dan voorheen een centrale plaats. Medewerkers van Bakker Bart kunnen de hele dag door vers brood en aanverwante artikelen bakken onder toeziend oog van klanten. Verder is er nieuw winkelmeubilair en spreekt de bakkerijketen van een betere routing door de winkel. Daarnaast ligt er in het assortiment meer nadruk op de bakkersfunctie en worden horeca-artikelen als verse sappen, salades, rustiek brood en wraps toegevoegd.

De nieuwe huisstijl is het resultaat van een consumentenonderzoek dat begin dit jaar is uitgevoerd. Daarnaast hebben volgens Schalkwijk ook een aantal franchisenemers een rol gespeeld. Geen onbelangrijke toevoeging, omdat Bakker Bart de afgelopen jaren veelvuldig met hen overhoop lag. Zij stellen onder meer dat het moederconcern jarenlang te veel heeft gevraagd voor deeg. Zo zouden externe afnemers bij dezelfde fabriek goedkoper aan deeg kunnen komen.

Bakker Bart is het vertrouwen van zijn franchisenemers aan het terugwinnen, stelt Schalkwijk. De focus ligt volgens hem op samenwerking en betrokkenheid. “Voor de korte termijn betekent dit krachtige herkenbare campagnes waarmee we een groter publiek willen aanspreken, voor de lange termijn zal dat een strategische verandering van de formule zelf zijn.”

De winkel werd geopend door Hans Nijland, algemeen directeur van FC Groningen.