​Appdate: TryItOn, American Eagle en Birchbox

Met de opkomst van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailWatching geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van EZface, American Eagle Outfitters en Birchbox.

TryItOn
Make-up uitproberen is voor de meeste (vrouwelijke) consumenten een leuk tijdverdrijf in de winkel. Daarom is het zo jammer dat ze met lippenstift op hun handen weer naar buiten gaan. HEMA test daarom in de Store of the Future in Den Haag een virtuele spiegel, zodat consumenten de make-up alleen nog digitaal hoeven aan te brengen om te zien hoe het staat. EZface is de Nederlandse winkelketen voor met de app TryItOn, al werkt die weer net wat anders dan het initiatief van HEMA. Waar HEMA realtime gebruikmaakt van de camera, wil TryItOn een selfie van zijn gebruiker toegestuurd krijgen. Wanneer ze vervolgens ook de barcode van het product scant, laat de app direct zien hoe haar gezicht eruit ziet met die make-up. Door gebruik te maken van gezichtsherkenning en huidskleuren en pigmentatie te analyseren, claimt EZface een nauwkeurigheidspercentage van 95 procent.

American Eagle
Met de vernieuwde app van American Eagle Outfitters kunnen klanten kleding apart laten leggen in de winkel. Gebruikers kunnen door het complete assortiment bladeren en kleding die hen aanspreekt reserveren in de winkel. Deze kunnen zij vervolgens passen in het dichtstbijzijnde filiaal van de kledingketen.

De app van American Eagle is de afgelopen tijd snel in populariteit gegroeid. Het aantal bezoekers is toegenomen, gebruikers komen vaker terug en voegen meer artikelen toe aan hun winkelmandje. De nieuwe Try & Buy-functie moet gebruikers enthousiast houden voor de app. De dienst is vooralsnog beschikbaar in dertien steden en is eind dit jaar uitgerold over alle vestigingen. Vervolgens moet de dienst ook beschikbaar worden via de webwinkel van de keten. “Onze doelgroep is voornamelijk vijftien tot 25 jaar”, aldus directeur mobile Jeremy Xavier bij de kledingretailer. “Dit is een groep die snel meegaat in digitale ontwikkelingen, vandaar dat we Try & Buy in eerste instantie aanbieden via onze app.”

Birchbox
Liefst twee jaar moesten Birchbox-fans met een Android-telefoon erop wachten, maar het is eindelijk zover: de app is niet langer alleen voor iPhones en iPads beschikbaar. Dat mag ook wel, als je al meer dan zeventig miljoen dollar aan investeringen hebt binnengehaald. En als meer dan eenderde van je verkopen uit de online winkel van mobiele apparaten komt. Waarvan weer drie op de tien van een Android-toestel gebruikmaakt. De lancering van de Android-app is echter vooral het gevolg van ‘high organic customer engagement’ op de iPhone.

Birchbox is groot geworden met het verzenden van abonnementsdozen vol cosmeticadozen. Bijna de helft van de app-gebruikers is echter helemaal geen abonnee, zegt Birchbox zelf. Veel consumenten shoppen juist graag in de mobiele winkel, waar de volledige producten te koop zijn. Kortom: een nieuwe, lucratieve markt voor Birchbox.