​Eén op de negen schoenenwinkels al verdwenen

Het aantal schoenenwinkels in Nederland is in drie jaar tijd met bijna vierhonderd vestigingen teruggelopen. Van de 3395 winkels aan het begin van 2012 waren er drie jaar later nog maar 3005 over, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Dat is een daling van ruim elf procent.

Begin deze week werd schoenenconcern Van Dalen failliet verklaard, waarna een doorstart werd gerealiseerd voor een kwart van de circa vijftig winkels. Eerder dit jaar werd de branche al opgeschrikt door faillissementen van Schoenenreus, Taft en House of Shoes, terwijl de marges bij Macintosh Retail Group al maanden onder druk staan. Winkels die dit jaar zijn gesloten zijn echter nog niet in de cijfers van het CBS opgenomen.

De terugloop in het aantal schoenenwinkels werd al voorspeld door managing director Frank Quix van Q&A Research & Consultancy. De fysieke verkopen in deze branche lopen volgens hem namelijk terug, waardoor er minder winkelpanden nodig zijn. Schoenenwinkels voelen de pijn van de verschuiving naar het internet, stelt Quix.

Retailers hebben bovendien momenteel alleen bepaald of ze discounter zijn of niet, stelt sales- & marketingmanager Jan Louwris van Experian Marketing Services. Schoenenketens moeten volgens hem verder durven gaan dan te segmenteren op geslacht en maat om niet op te gaan in de massa. “Kies voor alleen vrouwen-, mannen- of kinderschoenen, ga met een rijdende schoenenwagen door de wijken of lanceer een schoenenabonnement.”

Behalve de schoenenbranche zag nog een aantal grote branches het aantal vestigingen de afgelopen drie jaar flink dalen. Zo liep het aantal meubelwinkels met ruim twaalf procent terug en zijn er liefst zestien procent minder textielsupermarkten dan in 2012.

RetailTrends