​Gratis parkeren, daar vinden we allemaal wat van

Daar is ie weer. De discussie over gratis parkeren als oplossing voor teruglopende winkelomzetten in de Nederlandse binnensteden laait jaarlijks weer op. Niet zelden duiken we er in de zomermaanden met z’n allen bovenop.

Meestal steekt belangenbehartiger Detailhandel Nederland een lont in het kruitvat met een persbericht in juli of augustus en maakt zo dankbaar gebruik van de komkommertijd. Dit keer was het een bericht op de voorpagina van De Telegraaf dat het startschot bleek voor het delen van herhaalde ideeën, eerder gehoorde meningen, tegenwerpingen en raadsleden die nog altijd blijken te zoeken naar een oplossing. En ook RetailWatching doet er aan mee.

Cardigan
‘Vrij parkeren’ kopte De Telegraaf afgelopen maandag op de voorpagina. De krant van wakker Nederland ziet in de Britse plaats Cardigan het voorbeeld voor Nederlandse gemeenten. De parkeermeters in de stad in Wales zijn al weken kapot. Een geluk bij een ongeluk, schrijft de krant, want het leidt tot veel meer bezoekers en een omzetstijging van vijftig procent voor winkeliers en horeca. De levendigheid is terug in de stad, concludeert de krant.

Het voorbeeld in Cardigan staat niet op zichzelf, zegt directeur Sander van Golberdinge van Detailhandel Nederland. Zo leidde een storing in het betaalsysteem van de parkeermeters in Nijmegen tot meer bezoekers. Daarnaast is er volgens hem onderzoek gedaan in Winschoten, waaruit blijkt dat lagere tarieven of gratis parkeren goed is voor de middenstand.

“Consumenten blijven weg als ze bij een bezoekje aan de binnenstad een paar tientjes voor parkeren moeten aftikken”, aldus Van Golberdinge, van Detailhandel Nederland. Ook retaildeskundige Cor Molenaar stelt dat parkeerkosten tegenwoordig een reden zijn om juist niet naar winkels te gaan. Hij zal in september tegenover Tweede Kamerleden pleiten voor een gratis parkeermaand in Nederland, om meer bezoekers naar de binnensteden te trekken. Dat is volgens Molenaar voor iedereen goed. “Voor gemeenten, maar ook de winkels kunnen de extra impuls goed gebruiken.”

Begin deze maand concludeerde vastgoedmanager WPM Research dat er in de meeste grote Nederlandse steden een redelijke verhouding tussen de aantrekkelijkheid van de binnenstad en de hoogte van parkeertarieven. Alleen in Utrecht, Zwolle, Leiden, Den Haag, Arnhem en Eindhoven zouden de tarieven hoger liggen dan dat vanuit de attractiefactoren van de binnenstad verdedigbaar is. Het bureau keek voor zijn analyse naar de attractie en parkeertarieven van de 21 grootste gemeenten van Nederland.

Het bericht over het voorbeeld ‘Cardigan’ dat richtinggevend zou moeten zijn voor de lokale politiek maakte ook reacties los op RetailNews. “Cardigan is een stad van 4200 inwoners. Zullen we proberen dit fenomeen in proporties te blijven zien?”, reageert Jaap van Velzen. Wie gaat al er al die (particuliere) parkeergarages compenseren, vraagt lezer Rob zich af. En wat te denken van de gemiste gemeente-inkomsten?

Vol met auto's
Kapotte parkeermeters, ze komen in de beste gemeenten voor. Zo ook in Kampen. Een ramp, als je het fractievoorzitter Richard Boddeus van de SP vraagt. In een opiniestuk in het Nederlands Dagblad veegt hij de vloer aan met het idee van gratis parkeren. “Een halfjaar geleden waren de parkeerautomaten in Kampen ook defect, drie maanden lang vanaf een week voor de kerst. Gratis parkeren voor iedereen, dat hebben we geweten in Kampen. De binnenstad stond binnen korte tijd vol met auto’s. Gevolg: meer zoekverkeer in de historische stad, veel frustratie bij binnenstadbewoners die hun auto moeilijk kwijt konden en navraag bij ondernemers leerde dat het gratis parkeren geen effect had op de omzetten”, aldus Boddeus.

Ook Boddeus pakt er een onderzoek bij dat zijn ideeën stut. “Drie weken geleden kwam het onderzoeksbureau DTNP in samenwerking met studenten Planologie aan de Radboud Universiteit tot een heel andere conclusie”, stelt hij. “Ze onderzochten het bezoekgedrag in 22 middelgrote binnensteden. Conclusie: fietsen is niet alleen een gezonde, schone en goedkope wijze van vervoer, maar heeft ook een grote economische meerwaarde. Fietsers geven per keer minder uit dan automobilisten, maar komen vaker naar het centrum waardoor hun uitgaven gemiddeld genomen groter zijn. Het advies van de onderzoekers is dan ook om meer aandacht te besteden aan fietsers.”

Als het aan Boddeus ligt komen de inwoners van Kampen mooi op de fiets naar de stad en gratis parkeren kunnen ze vergeten. Daar wordt bij veel gemeenten toch anders over gedacht. De aankondiging van Bergen op Zoom is een zomaar een voorbeeld. Afijn, we spreken elkaar volgende zomer weer.