​Wat deze week verder voorbij kwam...

Gepeperde meningen, rake observaties, niet te missen innovaties, opvallende onderzoeken. RetailWatching tipt wekelijks artikelen van over de grens die de moeite van het lezen waard zijn. Deze week artikelen die voorbij kwamen op Brick Meets Click, Quartz, The Wall Street Journal, The Sydney Morning Herald en The New Zealand Herald.

Meer dan een koopkanaal
Retailers investeren flinke bedragen in hun webwinkel om de conversie zo hoog mogelijk te krijgen. Het is niet verkeerd om te proberen zo veel mogelijk te verkopen, maar er ligt meer in het digitale kanaal verscholen. Het is lastig om te bepalen hoeveel een YouTube-filmpje nu werkelijk oplevert, maar dat die zelfs fysieke aankopen beïnvloedt is wel duidelijk.

Bron: The Wall Street Journal http://bit.ly/1g938GH

Etail verslaat retail
Het is zover. Walmart is van de troon gestoten als grootste retailer ter wereld. Althans, als het om marktwaarde gaat. Verrassende winstcijfers en een flinke omzetsprong maakte Amazon in één klap groter dan Walmart.

Bron: Quartz http://bit.ly/1CU5CTf

Smakelijk
Ahold kondigde vorige maand aan een gratis magazine en digitaal contentplatform in de Verenigde Staten te lanceren. Savory is gebaseerd op het in ons land uitermate populaire Allerhande, dat al ruim dertig jaar wordt uitgegeven. En hij valt ook in de VS in de smaak.

Bron: Brick Meets Click http://bit.ly/1MruIfb

ABC’tje
De Australische zender ABC sluit al zijn vijftig winkels en 78 outlet stores in zijn thuisland. Niet heel gek, want consumenten konden daar terecht voor boeken, dvd’s, muziek en merchandise. Zeg maar een mix van Polare en Free Record Shop.

Bron: The Sydney Morning Herald http://bit.ly/1JCroI9

Appeltje-eitje
‘Sorry, Steve: Dit is waarom Apple Stores niks worden’, kopte BusinessWeek in mei 2001. Ruim veertien jaar later weet het magazine wel beter, evenals de rest van de wereld. Maar waarom zijn die winkels van Apple eigenlijk zo succesvol?

Bron: The New Zealand Herald http://bit.ly/1VEGKF5