​Rocket Internet-dochter koopt Nederlandse kortingssite

CupoNation neemt Imbull over, het moederconcern van Actiecode.nl, Kortingscode.nl en Flipit.com. Dat hebben beide partijen bekend gemaakt, zonder daarbij financiële details te vermelden.

Imbull werd in 2008 opgericht door Jochem Vroom en Jelle van der Bij. Zij komen in dienst van CupoNation en worden verantwoordelijk voor de aansturing van Kortingscode.nl en Actiecode.nl in de Benelux.

Branchegenoot CupoNation is actief in zestien landen, waaronder India, Rusland en Brazilië. Door de platforms van Imbull te integreren komt het concern naar eigen zeggen dichter bij zijn ambitie om ’s werelds grootste couponsite te worden. Beide ondernemingen profiteren daarnaast van synergievoordelen van de krachtenbundeling, stellen managing directors Jochem Vroom en Adrian Renner. “We willen nog veel harder gaan, dan heb je een partij nodig met slagkracht”, zegt Vroom tegen Het Financieele Dagblad. “Rocket Internet kan dat bieden.”

Dagelijks bezoeken circa vijftigduizend Nederlanders Actiecode.nl. Ongeveer drieduizend grote webshops uit Nederland zijn bij het platform aangesloten. In 2013 is via de platforms van Imbull bijna zestig miljoen euro omzet gegenereerd. Vorig jaar introduceerde Imbull zijn concept onder de naam Flipit.com in het buitenland. Vooral in België, Spanje en Indonesië slaat het concept naar eigen zeggen aan. Imbull krijgt van elke transactie een percentage van de omzet, wat meestal zo’n drie tot vier procent is. Voor bepaalde deals zijn hogere vergoedingen gerechtvaardigd, stelde Vroom eerder in EtailTrends. "Waarom zou dat geen twintig procent kunnen zijn voor werkelijk effectieve bijdragen? Ik stel dat een goede affiliate in bepaalde omstandigheden de rol van de retailer over kan nemen."

Kritiek dat een aanbieder van kortingscodes consumenten verleiden tot online koopjesjagers, is volgens Vroom onterecht. "De klant is koning. Als die naar korting zoekt, is hij blijkbaar zeer gemotiveerd om de aanschaf te doen. En wij proberen hem van dienst te zijn met een toepasselijke kortingscode."

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends