​Etsy neemt zoekmachine op de schop

Online marktplaats Etsy brengt het aantal zoekresultaten terug om die overzichtelijker te maken voor de klant. De nieuwe opzet van de zoekmachine deelt bezoekers op in twee categorieën: bezoekers die gericht op zoek zijn naar producten en bezoekers die vrijblijvend een kijkje nemen op de site.

De vernieuwde zoekmachine richt zich met name op die tweede categorie en mobiele shoppers. Bezoekers die vrijblijvend op de website komen gebruiken vaak algemene zoektermen, bijvoorbeeld ‘juwelen’. Waar bezoekers voorheen alle resultaten zonder filter te zien kregen, deelt Etsy de zoekopdracht nu direct op in subcategorieën. In het geval van juwelen zijn dit onder meer ringen, armbanden en kettingen. Vervolgens kunnen bezoekers het assortiment per productgroep bekijken. Vervolgens kunnen zij filters gebruiken om hun opdracht nog verder te specificeren.

Bezoekers van de site kregen in het verleden tot 9,5 miljoen resultaten uit hun zoekopdracht. Dit zorgde er voor dat velen het overzicht verloren. In totaal herbergt de webwinkel dertig miljoen producten van aanbieders over de gehele wereld.

RetailTrends