​Autobranche gebukt onder occasions en huizenmarkt

De consument koopt nog wel auto’s, maar kiest vaker voor een tweedehandsje. “De (nieuwe) auto verliest zijn status en is niet langer een prioriteit”, aldus autoretail analist Theo de Kort van ABN AMRO.

De verkopen van nieuwe personenwagens herstellen, maar blijven achter bij de prognose die de bank eind 2014 opstelde. De zakelijke markt functioneert naar verwachting, maar er wordt minder verkocht aan particulieren. “Sinds 2011 dalen de verkopen aan particulieren en in juni bereikten deze zelfs een dieptepunt”, aldus De Kort.

ABN AMRO dacht voor dit jaar aan een voorzichtig herstel van de autobranche. “Met een verdere daling van zes procent in het eerste halfjaar van 2015 hadden wij niet gerekend”, zegt de analist.

Economische omstandigheden zoals een hoge werkloosheid weerhouden consumenten nog altijd van het kopen van een nieuwe auto. Daarnaast heeft de autobranche volgens De Kort last van de groeiende huizenmarkt. “Huizenkopers hebben op korte termijn geen prioriteit bij het kopen van een nieuwe auto.” Bovendien staken consument veel geld in verbouwingen tegen het aantrekkelijk btw-tarief van zes procent.

De bank verwacht dat het in menig showroom tegen het einde van dit jaar toch zal stormlopen. Zo vallen veel nieuwe auto’s vanaf januari in een duurdere bijtellingsgroep, waardoor het lucratief is om nieuwe lease-auto’s nog dit jaar aan te schaffen. Daarnaast loopt het relatief grotere deel van de leasecontracten de komende periode af.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!