​Ook Enschede profiteert van ‘Primark-effect’

Enschede telde het afgelopen jaar negentien procent meer bezoekers in zijn binnenstad. Dat is een direct gevolg van de komst van Primark, meldt RTV Oost.

Primark opende in augustus vorig jaar een nieuwe winkel in Enschede en trekt publiek uit de wijde omgeving naar de binnenstad. De horeca zou daarvan profiteren met soms tot veertig procent meer bezoekers. Een woordvoerder van La Place wil dat percentage niet bevestigen, maar spreekt wel van een ‘extreem effect’.

Eindhoven zag het aantal bezoekers aan zijn binnenstad een jaar terug al met eenvijfde stijgen, ondervonden adviseur Rien Romijn van Seinpost Adviesbureau en Hans van Tellingen, directeur van Strabo. Ook het aantal bezoekers in het winkelgebied rond de winkels van Primark in Hoofddorp, Zaandam, Almere, Zoetermeer, Eindhoven en Nijmegen namen met tien tot dertig procent toe.

Omliggende fashionretailers noteren een omzetstijging van gemiddeld tien procent, stelden Van Tellingen en Romijn. Volgens RTV Oost profiteren alleen de verkopers van textiel op de markt niet van dit zogenoemde ‘Primark-effect’.

De gemeente heeft inmiddels extra prullenbakken geplaatst in de binnenstad, laat wethouder Eelco Eerenberg weten. Veel klanten passen hun nieuwe kleding namelijk op straat, omdat het te druk is bij de paskamers in de winkel. De oude kleding wordt vervolgens weggegooid, stelt hij. “Daar raken de prullenbakken heel snel vol van.”

RetailTrends