​Londen krijgt futuristische kledingwinkel

In Londen opent een pop-upstore die is uitgerust met onder meer slimme paspoppen en shoppable spiegels. Het concept voor The Dandy Lab is ontwikkeld door studenten van de University College London, in samenwerking met specialisten op het gebied van data, retaildesign en apps.

The Dandy Lab beschikt over onder meer een virtuele showroom en een café met draadloze oplaadpunten voor smartphones. Via screens kunnen shoppers meer informatie opvragen over de kleding die verkocht wordt. “The Dandy Lab is het antwoord op de groeiende klantbehoefte naar meer interactie tussen hen en de merken”, aldus commercieel directeur Dan Worland van modemerk Smyth & Gibson tegen Drapers.

Een andere betrokkene bij het concept is Iconeme. Dat bedrijf ontwikkelt connected paspoppen, die klanten via beacons extra productinformatie op hun smartphone sturen. In de winkel wordt daarnaast gewerkt met een systeem van Hoxton Analytics dat de demografische achtergrond van klanten kan inschatten op basis van de kleding die ze dragen. The Dandy Lab opent vrijdag zijn deuren en blijft zeven maanden geopend.

In Zoetermeer fungeert de kledingwinkel House of Blue Jeans sinds begin deze maand als demostore van het techbedrijf Tofugear. Deze onderneming uit Hongkong heeft de vestiging van voorzien van allerlei technologische snufjes, waaronder RFID-labels, slimme spiegels en interactieve schermen in de paskamer. Tofugear koos volgens eigenaar Michael Hauser voor zijn winkel omdat het bedrijf onder de indruk van de ontwikkelingen in Nederland, zoals de hoge mate van online fashionaankopen.

Bekijk op RetailWatching een video van The Dandy Lab.

RetailTrends