AH mengt zich in bezorgstrijd met maaltijdbox

Albert Heijn gaat binnenkort onder de vlag van Allerhande een gratis bezorgde maaltijdbox aanbieden. De box is af te halen bij pick-up point of wordt thuisbezorgd. Ook aanvullende boodschappen worden dan kosteloos afgeleverd.

De Allerhande-box bevat ingrediënten en recepten voor drie maaltijden en is beschikbaar in een variant voor twee en vier personen. De kosten bedragen respectievelijk 35 of 49 euro. De maaltijden moeten binnen dertig minuten klaar zijn. Vijf koks ontwikkelen continu nieuwe recepten voor de box, die vooralsnog alleen online te bestellen is. “Het aanbieden van de boxen in de winkels is een ingewikkeld proces”, zegt een woordvoerder van de supermarktketen tegen De Telegraaf. Albert Heijn is hierover in gesprek met zijn franchisers.

De introductie van de maaltijdbox komt ruim een week na de aankondiging van de komst van online supermarkt Picnic, die boodschappen gratis gaat bezorgen. Van een tegenoffensief is volgens Allerhande-hoofdredacteur Rutger Anema echter geen sprake. Albert Heijn werkt al een half jaar aan de ontwikkeling van de maaltijdboxen, zegt hij. “Toen speelden we voor het eerst met de gedachte dat de maaltijdbox ook iets voor Albert Heijn zou zijn.”

Albert Heijn stapt als eerste grote supermarktketen in de markt van maaltijdboxen, die tot nu toe wordt gedomineerd door HelloFresh. De Rocket Internet-dochter heeft sinds zijn oprichting in 2011 250 duizend abonnees aangetrokken en bezorgt per maand vier miljoen maaltijden in de Benelux, Groot-Brittannië, Duitsland en de Verenigde Staten. De omzet ligt volgens Reuters rond de 120 miljoen euro.

Hoewel online maaltijdboxen steeds meer omzet realiseren, reageren de meeste supermarktketens nog altijd terughoudend. Dat wil niet zeggen dat er in de hoofdkantoren niet op deze ontwikkeling wordt gelet, zei retailadviseur Erik Hemmes eerder al op RetailWatching. Zodra de oprukkende concepten goed zijn doorontwikkeld, kunnen supermarkten die volgens hem eenvoudig kopiëren en integreren in hun concept. “Via bijvoorbeeld AH.nl zouden klanten naast hun boodschappen prima een maaltijdbox kunnen bestellen”, stelde hij destijds.

Ahold-dochter Peopod biedt sinds vorige maand in de Verenigde Staten eveneens maaltijdboxen met lokale seizoensproducten aan. De zogenoemde Peapod Local Farm Box kost 35 dollar (31 euro) en bevat lokale seizoensproducten.

RetailTrends