​Kringloopwinkels trekken meer klanten

Nederlandse kringloopwinkels hebben hun omzet vorig jaar zien toenemen. Dat meldt de Branchevereniging Kringloopbedrijven Nederland op basis van onderzoek onder zijn eigen leden. De circa tweehonderd aangesloten kringloopwinkels zagen hun omzet met acht procent stijgen naar negentig miljoen euro.

De gemiddelde groei van een kringloopwinkel lag op vier procent, terwijl vijf procent meer betalende klanten werden getrokken dan een jaar eerder. Die toename hangt volgens NU.nl samen met de groei van de gemiddelde winkeloppervlakte. Kringloopwinkels hadden in 2014 een gemiddelde omvang van twaalfhonderd vierkante meter.

De branchevereniging merkt dat de kwaliteit van de in de winkels aanboden goederen onder druk staat. Ze hebben weliswaar een hoge gunfactor, maar partijen als de gemeente worden steeds kritischer. Daarom pleit de vereniging voor verdere professionalisering en innovatie binnen de winkels.

Kringloopwinkels ondervinden verder steeds meer concurrentie via internet, waar veel tweedehands spullen worden verkocht. De branchevereniging wees vorig jaar ook al op de opkomst van discountformules als Primark, Action en Big Bazar. “Vroeger was de kringloopwinkel het adres voor leuke koopjes, nu hebben we die exclusiviteit niet meer”, aldus directeur Leonie Reinders.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!