​Picnic kijkt al wat verder dan online boodschappen

Het logistieke concept achter de nieuwe websuper Picnic leent zich ook voor andere markten. “Met onze wagentjes kan je natuurlijk niet alleen boodschappen bezorgen”, voorziet medeoprichter Michiel Muller in Het Financieele Dagblad.

Picnic gaat in september officieel van start in Amersfoort. Naast Muller zijn nog drie ondernemers en een aantal participatiefondsen bij betrokken. Als de websuper zijn concept naar een andere stad brengt, kan daar extra kapitaal voor worden uitgetrokken. Daar zijn nog geen plannen voor, stelt medeoprichter Joris Beckers. “We zijn nog maar een hele kleine, beginnende supermarkt in Amersfoort.”

Picnic maakt voor zijn bezorging gebruik van elektrische busjes die op drie momenten in de week op een vaste tijd een straat aan doen. De koeriers pakken de kratten uit de zijkant van het busje en rijden weer verder. Beckers liet zich hiervoor inspireren door een postbode. “Wie anders dan een postbode weet alles van logistiek?”, aldus Beckers. Picnic streeft er naar om in 99 procent van de gevallen op tijd te arriveren. “Als het een bus lukt om altijd bijna op de minuut nauwkeurig te rijden waarom zouden wij dat dan niet kunnen?”

Voor de inkoop werkt de websuper samen met supermarktketen Boni. Picnic wordt door retailkenners gezien als mogelijk antwoord van Superunie op de opkomst van online initiatieven. “Picnic zou het (vooral logistieke) vehikel en kenniscentrum kunnen zijn waar alle Superunie-leden online gaan samenwerken”, stelde Ton Bos bijvoorbeeld in een blog. De websuper heeft naar eigen zeggen geen contact met Superunie, waarbij Boni inkoopt. “Maar het zou best kunnen dat ze bij Superunie denken dat hun inkoopleden op deze manier stappen kunnen maken in online verkoop”, aldus Muller.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends