​Franchisegevers sturen brandbrief om franchisecode

Diverse grote retailorganisaties hebben een gezamenlijke brandbrief gestuurd naar de schrijfcommissie van de Nederlandse Franchise Code (NFC). Daarin roepen zij de commissie op meer tijd te nemen voor het uitwerken van de gedragscode. Dat blijkt uit de lijst van reacties, die de commissie heeft gepubliceerd.

De brief, die is ondertekend door topmensen van onder meer Albert Heijn, HEMA, Intratuin en Jumbo, stelt dat de conceptversie van de NFC zowel onduidelijk als onevenwichtig is. De partijen hebben hun zienswijze ‘onder protest’ ingediend bij het Ministerie van Economische Zaken, maar zijn van mening dat er te weinig tijd was om adequaat op de conceptversie te kunnen reageren.

De schrijfcommissie heeft inmiddels besloten meer tijd te nemen voor de gedragscode, zegt een woordvoerder van de schrijfcommissie tegen RetailNews. Het oorspronkelijke plan was om de code voor franchisenemers en –gevers volgende week te presenteren aan minister Henk Kamp. In plaats daarvan wordt op 3 september een aanvullende bijeenkomst georganiseerd, waarvoor alle partijen die een reactie hebben gegeven zijn uitgenodigd.

Het is volgens de woordvoerder van de schrijfcommissie belangrijk dat er een breed draagvlak is voor de code, omdat het niet om wetgeving gaat. Dat er zoveel kritiek binnen is gekomen komt volgens haar omdat het in dit stadium om punten en komma’s gaat. “Daarover gaan we nu in gesprek.”

Het Vakcentrum liet al weten dat de reactie van franchisenemers veelal positief is. De brancheorganisatie van de zelfstandige levensmiddelendetaillist pleit niet alleen voor een snelle realisatie, maar ook voor wettelijke invoering om freeriders te voorkomen. Dat laatste is volgens de schrijfcommissie nu niet aan de orde.

Intratuin wil dat alleen de franchiseorganisaties worden aangepakt die extra regelgeving nodig hebben door hun gedrag richting de franchisenemers. Lees op RetailWatching meer over de kritiek van franchisegevers op de conceptcode.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends