​JD Sports groeit uit zijn jasje

Sneakerketen JD Sports wil volgend jaar op meerdere locaties in Nederland verhuizen naar grote winkelpanden. De vestigingen die twee jaar terug werden overgenomen van herenmodeketen Setpoint voldoen niet allemaal meer. Dat zegt area sales manager Sam Davies tegenover RetailNews.

JD Sports waagde in 2013 de sprong van Groot-Brittannië naar Nederland via de overname van veertien vestigingen van Setpoint, dat uit de winkelstraat verdween. De Britse retailer ondervindt op de Nederlandse markt de nodige concurrentie, maar heeft geen last van de malaise die de algehele schoenenbranche nu treft. Waar het aantal schoenenwinkels in drie jaar tijd met bijna vierhonderd vestigingen terugliep, is de sneakerformule volgens Davies sinds de start zeer succesvol. “We zijn sommige winkels inmiddels ontgroeid en zoeken naar grotere panden. Ook willen we winkels openen in steden waar we nu nog niet aanwezig zijn.”

JD Sports opende sinds zijn grootschalige entree in 2013 nog twee vestigingen in ons land. Zowel in Rotterdam als in Den Haag werd daarbij gekozen voor A1-locaties.

Dat JD Sports veel vertrouwen heeft in de Nederlandse markt, blijkt volgens haar uit de komst van zijn ‘internationale flagshipstore’ naar Amsterdam. De sneakerformule opent daar deze herfst een winkel van ruim negenhonderd vierkante meter op de Nieuwendijk, tegenover Primark en naast Zara. “Dat wordt onze grootste winkel ooit met waarschijnlijk ook de meeste omzet.”

JD Sports introduceerde vorig jaar een Nederlandse webwinkel en app om ook online zijn graantje mee te pikken. Nederlandse consumenten zijn relatief handig met internet, merkt Davies. De Britse retailer gaat nu ook betalingen met iDEAL accepteren, om nog meer uit zijn online kanaal te halen.

Consumenten waarderen volgens Davies de ‘high-end sneakers’ die bij JD Sports te koop zijn. Bang dat die schoenen de nieuwe Uggs of Crocs zijn, zoals hoogleraar e-marketing Cor Molenaar onlangs beweerde, is ze niet. “We doen dit al dertig jaar en weten wat de trends zijn. We proberen de veranderingen altijd één stap voor te zijn.”

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends