AH-leverancier voorziet exponentiële groei in webverkopen

Het is goed mogelijk dat de helft van de groenten en fruit over vijftien jaar online wordt verkocht. Dat zegt topman Hein Deprez van leverancier Greenyard Foods in Het Financieele Dagblad. “De Nederlandse markt is er rijp voor.”

Greenyards Foods is de exclusieve leverancier van groente en fruit van Albert Heijn en is inmiddels even groot als The Greenery. Waar de concurrentie kiest voor confrontatie, machtspolitiek en volumedenken, mikt Deprez op samenwerking met retailers. Zo denkt het bedrijf met retailpartners na over nieuwe vormen van thuisbezorging. “En daar moeten we niet te veel tijd mee verliezen, want het aantal aanbieders van buiten de sector neemt snel toe.”

Deprez voorziet een exponentiële groei in webverkopen. Dat zal de keten volgens hem ook duurzamer maken, omdat er dan minder voorraad aangehouden moet worden en er minder bederf is.

Consumenten raken volgens de topman van Greenyards Foods nu in verwarring door grote verschillen in kwaliteit en prijs van groenten en fruit en een teveel aan niet onderscheidend aanbod. De producten worden vervolgens uit wantrouwen niet gekocht. De samenwerking met retailers is dan ook ‘in het belang van de consument’, zegt Deprez. “Winkeliers zijn onze natuurlijke bondgenoot.”

RetailTrends