​Jumbo neemt met e-commerce 'hypotheek op winst'

Jumbo kan online bestelde boodschappen al begin 2016 thuisbezorgen dankzij de infrastructuur van zijn pick-up points. Vanuit het fulfilmentcenter in Den Bosch worden de bestellingen naar de winkels gebracht, waarna de supermarktondernemers de bestellingen ‘tot in de keuken brengen’, zegt cfo Ton van Veen in Het Financieele Dagblad.

De keten start binnenkort met een pilot, waarna de bezorging begin volgend jaar moet worden uitgerold. Het is nog niet duidelijk wat de bezorgkosten worden en met welk vervoersmiddel de bestellingen worden afgeleverd. Supermarktexpert Gerard Rutte reageert sceptisch op de plannen. Jumbo zadelt volgens hem de franchisers op met zijn bezorgplannen, terwijl er geen centraal wagenpark beschikbaar is. Hij waarschuwt voor hoge logistieke en personeelskosten en een slechte dienstverlening.

Het bedrijfseconomisch model voor online boodschappen is een lange weg, erkent Van Veen. “Er is een groot aantal non-foodbedrijven online actief waarvan er slechts enkele winst maken. Dat staat ook bij food te gebeuren”, zegt hij tegen De Financiële Telegraaf. “Je neemt daarmee toch een hypotheek op toekomstige winstgevendheid.”

Naast de plannen voor thuisbezorging breidt Jumbo zijn netwerk van pick-up points uit. Waar de keten nu over honderd afhaalpunten beschikt, zijn dat er voor het einde van dit jaar naar verwachting meer dan 150. De meeste pick-up points worden bij de supermarkten gebouwd. De koppeling tussen een fysieke winkel en afhalen werkt volgens Van Veen namelijk heel goed.

Vanuit de franchisers is daarnaast veel vraag naar de pick-up points, stelt hij in NRC. Jumbo is nog in gesprek met zijn supermarktondernemers over het verdienmodel van de online bestellingen. Hoewel Van Veen de mogelijkheid van kannibalisatie erkent, is dat voorlopig nog niet aan de orde. “Dat is logisch als er een grotere dichtheid van Jumbo-winkels ontstaat”, zegt hij. Vooralsnog zijn volgens hem de gevolgen van kannibalisatie kleiner dan de zelfstandige groei van de bestaande supermarkten.

Jumbo zag zijn autonome omzet in de eerste zes maanden van dit jaar groeien met 1,2 procent, zo bleek dinsdag. Jumbo profiteerde voor het laatst van de ombouwoperatie van voormalige C1000-winkels, die voor een omzetgroei van ruim 26 procent zorgde. De laatste C1000-supermarkt opent vandaag zijn deuren als Jumbo. Op welke gebieden kan Jumbo nu groei lospeuteren?

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!