​Japanse keten houdt boeken bij fysieke winkels

Een Japanse retailer heeft bijna alle boeken van de nieuwe Haruki Murakami opgekocht om consumenten te dwingen die in een winkel te kopen. Negentig procent van de honderdduizend boeken van de populaire Japanse schrijver is verkocht aan Kinokuniya. Dat meldt vaksite Publishing Perspectives.

De actie is een manier om tegenwicht te bieden aan de groeiende online verkopen via vooral Amazon, dat nu nog maar zo’n vijfduizend exemplaren zal ontvangen. Kinokuniya heeft ruim zestig vestigingen in Japan, maar zal voor het boek van Haruki Murakami ook optreden als groothandel. Boeken die binnenkomen vanuit uitgever Switch zullen naar andere boekhandels worden doorgespeeld.

Het is voor fysieke winkels steeds moeilijker om exemplaren van populaire titels te bemachtigen, verklaart een woordvoerder. “Om te concurreren met online boekverkopers moeten boekhandels uit het hele land nu hun handen ineen slaan om de conventionele distributiemarkt een nieuwe impuls te geven.” Bestuurslid Hitoshi Fujimoto benadrukt dat het niet om een eenmalige actie gaat, maar om een ‘nieuwe strategie met een bepaald ingecalculeerd risico’.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!