​Gedragscode nieuwe splijtzwam in franchisesector

Franchisegevers en –nemers zijn intern ernstig verdeeld over de gedragscode die de relatie juist moest verbeteren. De kans op een snelle invoering lijkt hierdoor verkeken, meldt Het Financieele Dagblad.

Tegenstanders van de code noemen het verdrag onder meer onduidelijk en incompleet. Zo zou nog niet zijn nagedacht over naleving van de afspraken en geschilbeslechting. “Voor zover ons bekend was de doelstelling van de code om te komen tot een betere samenwerking en transparantie binnen de franchisesector in Nederland”, reageert franchisenemersvereniging BVFN. “Aan die doelstelling komt de code in volstrekt onvoldoende mate tegemoet.”

Het Vakcentrum rekent er echter op dat de gedragscode snel ingevoerd kan worden. In de sector is volgens jurist Jurry Teunissen breed draagvlak voor het verdrag. “De franchisegevers hebben gewoon een beetje last van koudwatervrees.”

Voor franchisegevers is de noodzaak voor code juist gering, stelt een branchekenner die anoniem wil blijven. “De franchisegevers hebben geen enkele behoefte de macht die ze in de afgelopen jaren hebben opgebouwd, weer in te leveren. Zolang de situatie voortduurt zoals ze nu is, is het voor die partijen prima.”

Ketens als Albert Heijn, HEMA, Jumbo en Intratuin vragen via een brandbrief om extra tijd om te komen tot een verdrag dat sectorbreed wordt gedragen. Op RetailWatching staat een aantal bezwaren tegen de gedragscode.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!