​Primark voorbij de miljoen vierkante meter

Primark heeft in het laatste kwartaal van zijn afgelopen boekjaar wat minder last gehad van kannibalisatie. Maar de opening van nieuwe winkels in Nederland en Duitsland zet de vergelijkbare omzet nog altijd onder druk. Dat laat moederconcern Associated British Foods weten bij de publicatie van zijn voorlopige jaarcijfers.

Primark opent steeds meer Nederlandse vestigingen, waardoor klanten niet zo ver meer reizen als in de eerste dagen van de winkelketen in ons land. De verkopen in winkels die al langer open zijn, liepen het afgelopen boekjaar daardoor terug. De totale vergelijkbare omzet neemt naar verwachting nog wel met één procent toe, doordat Primark in veel andere landen naar eigen zeggen ‘sterk presteert’.

De totale omzet bij Primark groeide in het boekjaar dat deze week sluit bij constante valuta met dertien procent. De Ierse keten profiteert daarbij voornamelijk van meer winkelmeters: het totale vloeroppervlak liep met negen procent op. De meeste winkelopeningen waren in Nederland, België en Duitsland. In totaal beschikt Primark nu over 293 winkels en iets meer dan een miljoen vierkante meter.

Primark gaat de uitbreiding van zijn winkelbestand het komend boekjaar verder versnellen. Waar afgelopen jaar nog ruim negentigduizend vierkante meter werd toegevoegd, mikt de keten voor de komende twaalf maanden op anderhalf keer zoveel. De meeste winkelopeningen zullen plaatsvinden in het Verenigd Koninkrijk, Spanje en de Verenigde Staten, waar Primark met zeven winkels debuteert.

RetailTrends