​Consumentenbestedingen stijgen, vertrouwen blijft stabiel

Consumenten hebben in juli 1,3 procent meer gespendeerd dan dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers die het CBS vrijdag publiceerde.

De grootste stijging (5,4 procent) is te zien in de uitgaven aan duurzame goederen. Dankzij de aantrekkende woningmarkt werd vooral aan woninginrichting en huishoudelijk apparaten meer geld uitgegeven. Winkels in woninginrichting zagen hun omzet in juli met 11,5 procent stijgen, maakte het statistiekbureau eerder deze week al bekend.

Aan diensten werd 0,9 procent meer besteed dan vorig jaar, terwijl bestedingen aan overige goederen zoals gas en motorbrandstoffen anderhalf procent plusten. Consumenten spendeerden daarentegen 1,6 procent minder aan voedings- en genotsmiddelen.

De stemming onder consumenten is in september verder nauwelijks veranderd ten opzichte van augustus. Het consumentenvertrouwen komt uit op vijf. Voorgaande maand was dat zes. Het vertrouwen is al vier maanden vrij stabiel.

De lichte daling komt volgens het CBS vooral doordat consumenten minder positief zijn over het economisch klimaat. Hun koopbereidheid is in september echter iets minder negatief dan in augustus. Deze deelindicator van het consumentenvertrouwen stijgt één punt en komt uit op min twee. Consumenten zijn onder meer iets minder negatief over hun financiële situatie.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!