'Onverwacht forse groei van online bestedingen'

Nederlandse online consumenten hebben in het eerste halfjaar 19,1 procent meer uitgeven aan producten dan een jaar eerder. In totaal verkochten webwinkels voor 3,91 miljard euro aan onder meer telecom, elektronica en kleding. Dat blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, die door GfK wordt uitgevoerd in opdracht van Thuiswinkel.org.

De online dienstensector groeide met 17,6 procent naar 4,05 miljard euro. In totaal gaven Nederlandse consumenten dus bijna acht miljard euro online uit.

Vooral de forse groei van online bestedingen van producten is onverwacht, stelt directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org. “Dit zijn cijfers die aan de begintijd van internet doen denken”, zegt hij tegen de NOS. Mensen geloven volgens hem weer in de economie. “Ze durven na de crisis weer geld uit te geven en weten daarbij de internetwinkel steeds makkelijker te vinden.”

Het online aandeel binnen de detailhandel is volgens Jongen gegroeid van 7,6 procent vorig jaar naar 8,5 procent in de eerste zes maanden van dit jaar. Daarvoor zette hij de 3,91 miljard euro af tegen de totale consumptieve bestedingen aan detailhandelsgoederen, die volgens het CBS 45,9 miljard euro bedroeg. “De opkrabbelende cijfers in de detailhandel in de eerste helft van 2015 worden dus in belangrijke mate bepaald door stijgende online verkopen van (web)winkels.”

In het tweede kwartaal valt vooral de groei in de online bestedingen aan sport- en recreatieartikelen op (48 procent), waarschijnlijk als gevolg van grote sportevenementen als de Tour de France. Daarnaast stegen de online bestedingen aan food/nearfood, waar ook dagelijkse boodschappen onder vallen, met 34 procent. Die groei zal volgens Thuiswinkel.org waarschijnlijk doorzetten, nu steeds meer partijen de online foodmarkt betreden en een Albert Heijn ook maaltijdboxen aanbiedt.

De forse ‘onverwachte’ groei leidt ertoe dat de verwachtingen voor dit jaar worden bijgesteld, zegt managing consultant Gino Thuij van GfK. Hij verwacht dat deze groei in de tweede helft van dit jaar doorzet, waardoor de totale online bestedingen uitkomen op naar schatting 16,5 miljard euro.

RetailTrends