​Hogere inkoopkosten drukken winst H&M

H&M heeft zijn zwakste kwartaalwinstgroei in twee jaar tijd genoteerd. De Zweedse modeketen hield onder de streep 5,3 miljard kroon (563 miljoen euro) over, 0,2 procent meer dan vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers die donderdag zijn gepubliceerd.

Analisten hadden op een hogere nettowinst gerekend. H&M werd echter geraakt door de dure dollar, vertelt ceo Karl-Johan Persson. Daardoor vielen de inkoopkosten een stuk hoger uit dan een jaar eerder.

H&M haalt circa tachtig procent van zijn producten uit Azië, waar in Amerikaanse dollars wordt afgerekend. In juni waarschuwde de modeketen al dat de inkoopkosten zouden stijgen door de sterke dollar.

De omzet werd in augustus, de laatste maand van de verslaggperiode, op zijn beurt negatief beïnvloed door het warme weer in veel Europese landen. Toch nam de omzet in het derde kwartaal nog altijd met achttien procent toe tot 5,7 miljard euro. Daarnaast is het nieuwe kwartaal volgens Persson goed van start gegaan, doordat het weer in september ‘normaler’ is.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!