Het Nederlandse schoenenmerk Sacha is van plan om webwinkels te openen in meer Europese landen. De retailer is al actief in België, Duitsland, Frankrijk en Luxemburg, maar wil ook in andere markten online gaan verkopen. Dat laat directeur Ward Termeer weten aan RetailNews.

Sacha introduceert op 31 oktober een nieuw IT-platform, waar alle webwinkels op aangesloten worden. Het merk gaat proberen een ‘flinke digitale voet’ aan de grond krijgen in landen als Engeland, Polen en Zweden. “We willen ook online zijn daar waar we niet fysiek aanwezig zijn”, aldus Termeer.

De uitbreiding in het buitenland vindt plaats door eerst een eigen online shop neer te zetten en vervolgens samenwerkingsverbanden te zoeken met lokale spelers, die de volledige markt afdekken. In Duitsland en Frankrijk werkt Sacha bijvoorbeeld al samen met respectievelijk Amazon en La Redoute, terwijl in ons land via Wehkamp wordt verkocht.

Hoe groot de online omzet van Sacha op dit moment is, wil Termeer niet zeggen. “Maar het omzetaandeel is groter dan het gemiddelde in de markt”, stelt hij. Bovendien wordt er volgens hem winst gemaakt op de online activiteiten.

Het ideaalscenario is om in alle landen waar een webshop komt ook een fysieke winkel te openen, maar dat is volgens Termeer ‘een logistieke nachtmerrie’. “Al wil dat niet zeggen dat we het niet gaan doen. We hebben ook een winkel in Frankfurt, waar we het wel voor elkaar krijgen. Het is alleen kostbaarder.”