​Adblockers brengen webwinkels in de problemen

Apple heeft een nieuw besturingssysteem gelanceerd dat gebruikers in staat stelt adblockers te installeren. Dit zorgt voor grote problemen bij webwinkels en consumenten die graag producten middels hun iPhone of iPad kopen.

Zo zorgt Crystal, de meest gedownloade adblocker op iOS-systemen, ervoor dat de webshops van onder meer Walmart, Sears en Lululemon niet optimaal getoond worden. Dit blijkt uit onderzoek van het Amerikaanse Fortune.

"Adblockers als Crystal zorgen voor een hoop problemen”, aldus directeur Chris Mason van Branding Brand. Zijn bedrijf ontwikkelt apps en webwinkels voor mobiele apparaten. De webwinkelervaring van consumenten wordt erdoor beperkt doordat content mist, sites dode links bevatten of consumenten simpelweg geen producten kunnen toevoegen aan hun winkelmandje. “Zij zullen denken dat de site niet werkt, terwijl het in werkelijkheid aan hun adblocker ligt”, stelt Mason.

Het tweede probleem is volgens Mason dat de eigenaars van de webshops geen of minder data ontvangen van en over hun bezoekers. Met name de realtime data wordt tegengegaan. “Dit komt de besluitvorming en invulling van de webshop niet ten goede”, aldus de bezorgde topman.

Retailers zouden de problemen tegen kunnen gaan door hun site volledig opnieuw te coderen. Echter zetten veel Amerikaanse webwinkels hun codes per 1 november vast voor de aankomende feestdagen. Hierdoor hebben zij slechts een maand de tijd om hun websites opnieuw te coderen. “De makkelijkste oplossing is dat Crystal retailers van zijn zwarte lijst af haalt. Maar of zij dat doen, zeker voor 1 november, valt nog te bezien”, besluit Mason.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends