​Amazon lanceert Uber-achtige bezorgdienst

Amazon biedt particulieren voortaan de mogelijkheid om pakketjes tegen betaling te bezorgen. De Amerikaanse etailer heeft daarvoor Amazon Flex geïntroduceerd, een Uber-achtige bezorgdienst.

Consumenten vanaf 21 jaar met een auto en Android-telefoon kunnen zich aanmelden voor de bezorgdienst. Amazon checkt vervolgens hun achtergrond en geeft ze toegang tot de app, waar de bezorgklussen staan. Bezorgers kunnen achttien tot 25 dollar per uur verdienen, belooft Amazon.

De bezorgers geven in de app aan waar ze willen bezorgen en wanneer ze beschikbaar zijn. Ze kunnen tussen de twee en twaalf uur inruimen voor het bezorgen van pakketten die verstuurd worden via Prime Now, de dienst van Amazon die bestellingen binnen een uur thuisbezorgt.

Amazon Flex wordt zeven dagen per week ingezet en is van start gegaan in Seattle, de thuisstad van Amazon. Op korte termijn wordt de bezorgmethode ook in Manhattan, Baltimore, Miami, Dallas, Austin, Chicago, Indianapolis, Atlanta en Portland geïntroduceerd.

De eerste geruchten over deze nieuwe bezorgmethode dateren al van enkele maanden geleden, toen bekend werd dat Amazon aan een soortgelijke app onder de naam On My Way werkt. Amazon zou volgens The Wall Street Journal met de app meer grip op de stijgende bezorgkosten willen krijgen en tegelijkertijd sterker staan in onderhandeling met grote vervoerders.

RetailTrends