​Jegen: 'HEMA is nog lang niet omnichannel'

HEMA’s online verkopen zijn nog maar goed voor circa drie procent van de totale omzet. Dat komt neer op zo’n dertig miljoen euro. “Dat is natuurlijk nog lang niet genoeg”, zegt ceo Tjeerd Jegen bij de bekendmaking van de kwartaalcijfers in Het Financieele Dagblad.

Het gaat hierbij om de producten uit de winkel die online worden besteld en worden thuisbezorgd of opgehaald. De online fotoservice en taartverkoop zijn niet meegerekend. HEMA heeft op online vlak volgens Jegen nog een flinke inhaalslag te maken. “De klantervaring online past niet bij wat je van HEMA mag verwachten.” Zo moeten klanten hun bestelling eerder kunnen afhalen. “Het woord omnichannel hoor je mij voorlopig niet in de mond nemen. Daar zijn we nog lang niet.”

Jegen ziet in de internetverkoop echter ‘enorme kansen’ voor de keten. “De online verkopen groeien veel harder dan de verkopen in de winkels.” HEMA’s vergelijkbare omzet kwam in het tweede kwartaal uit op 267 miljoen euro. De keten schreef een nettoverlies van negentien miljoen euro in de boeken.

HEMA ziet zijn resultaten onder druk staan door de grote voorraden, aldus Jegen. Dat komt omdat er jarenlang verkeerd is ingekocht, terwijl de producten vervolgens te laat in de uitverkoop gingen. Door discountafdelingen onder de naam HEMARKT in een aantal vestigingen te introduceren wil de winkelketen van de grote voorraden af. Dat moet gedoseerd gebeuren, benadrukt de ceo. "Onze winkels moeten geen bazaars worden.” Het duurt volgens hem nog minstens een jaar voordat HEMA weer zwarte cijfers schrijft.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!