​Beleving volgens Makro

Makro heeft het zwaar. De zelfbedieningsgroothandel heeft al maanden last van teruglopende omzetten in ons land, schrijft rode cijfers en zag zich al enkele keren genoodzaakt tot een reorganisatie. Bovendien vinden aan de top van het bedrijf de nodige wisselingen plaats.

Kef van Helbergen is sinds juni vorig jaar de managing director van Makro Nederland. Ondanks alle tegenslagen wordt onder zijn leiding een vernieuwde formule uitgerold. Die formule zag vorig jaar al het levenslicht in Vianen en werd ook in Duiven en Nuth geïntroduceerd. En met succes, als we de topman moeten geloven. Uit (eigen) onderzoek in de vernieuwde vestigingen gaf meer dan 95 procent van de klanten aan zeer positief te zijn over het nieuwe 'belevingsconcept'.

‘Waarom dan niet uitrollen?’, moet Van Helbergen gedacht hebben. Vanaf volgende week hebben ook de vestigingen in Breda en Groningen een nieuw gezicht. Dat betekent dat het assortiment is geordend naar belevingswerelden, terwijl de winkelpresentatie een flinke opfrisbeurt heeft gekregen. Er wordt gebruikgemaakt van kleur om de verschillende werelden te onderscheiden, food- en non-foodproducten worden bij elkaar gepresenteerd en er zijn kookdemonstraties en proeverijen.

Verder heeft Makro geïnvesteerd in advies en service, door de productkennis van medewerkers te verhogen via trainingen. Zo is er een kaasspecialist op de kaasafdeling, waar meer dan driehonderd soorten kaas te koop zijn.

Beleving is het toverwoord voor Van Helbergen. “Nu mensen steeds meer online kopen, wordt voor retailers de winkelbeleving steeds belangrijker”, stelt hij. “Dat zien wij als groothandel ook bij ondernemers, ze willen niet alleen gemak en goede producten, maar ook geïnspireerd worden.”