Fotoshoppen doe je niet (zo)

Victoria’s Secret heeft ‘m weer te pakken: een fotoshopschandaaltje. Op Facebook verspreidde de lingerieretailer een foto van een iéts te geretoucheerd model in lingerie.

De reacties liegen er niet om op het sociale medium. Afkeer en schande over het slechte werk van de fotoshopper en de vraag of het model is kwestie het ‘nodig had’ om geretoucheerd te worden. Als dat nog niet slechte reclame genoeg is, zijn er ook reacties van klanten die dreigen over te stappen naar andere merken. Zoals naar Aerie, dat zijn modellen nooit fotoshopt.

Lauren Bersaglio: ”Vreselijke, vreselijke photoshopping. Compleet onnodig, Victoria’s Secret. Ik zou willen dat jullie wat leerden van Aerie. Eén van de (vele) redenen waarom ik nooit bij jullie shop. Tijden veranderen, het wordt tijd dat jullie bijblijven. #notbuyingit”

Anna VeeTee: “Kom op Victoria’s Secret. Langzamerhand koop ik steeds meer bij Aerie omdat zij hun modellen niet photoshoppen tot vergetelheid. Volgende stap is het opzeggen van mijn VS-creditcard.”


Duidelijk is dat deze zoveelste fotoshopblunder het merk geen goed doet. Zeker niet als het steeds vaker wordt afgezet tegen Aerie, het lingeriemerk van American Eagle’s. Dit merk laat ongeretoucheerde modellen zien, die niet helemaal strak, maar zeker mooi zijn. Het merk zag sinds de aankondiging te stoppen met fotoshoppen de omzet aanzienlijk stijgen. In het tweede kwartaal van 2015 steeg deze met achttien procent ten opzichte van het jaar ervoor. De verkopen van Victoria’s Secret daalden niet, maar groeiden met slechts drie procent in ditzelfde kwartaal.

Daarbij blijkt dat consumenten niet hebberig worden van het zien van modellen zonder enige vlek, bult of deuk, zegt marketing professor aan de University of Southern California. “Mensen weten intussen dat die perfecte lichamen niet echt zijn. Ze weten dat ze naar een gefotoshopte foto kijken.”

Niet de enige
Victoria’s Secret haalt de lijst van slechtst fotoshoppende bedrijven ruimschoots. Business Insider maakte deze week een lijst van de ergste retail fotoshoprampen aller tijden. Een kleine selectie:


Waar komt dat been vandaan?


Ook dit model van J.Crew heeft een opvallend been


Bijna goed, Target


Maar Target maakte er meer, zoals dit stuk vel uit haar oksel

Waar is haar been gebleven?


Ook bij Urban Outfitters missen ze een been


Verkeerde heupbeweging (Ann Taylor Loft)


Nog een paar vreemde benen van Victoria’s Secret


Ralph Lauren werkt met barbiepoppen

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in