​Waarom New York ‘s werelds beste winkelstad is

Van CNN tot aan reisplatform Take-a-trip, als er lijstjes worden gemaakt van de beste winkelsteden ter wereld staat New York steevast bovenaan. Ook de Big Show, het toonaangevende vierdaagse retailevent, vindt elk jaar plaats in the Big Apple. Dat is natuurlijk niet zonder reden. We geven er twaalf.

Fifth Avenue
Een beetje zichzelf respecterend merk heeft een winkel aan Fifth Avenue. En dan uiteraard niet zomaar een winkel, maar zijn vlaggenschip. Fifth Avenue is niet alleen de duurste winkelstraat van New York, maar die van de hele wereld. Een winkel kost zo'n 3500 dollar per vierkante voet per jaar. Een schijntje voor Apple, dat boven de grond alleen een glazen kubus heeft geplaatst.

Warenhuizen
New York is de thuisbasis van het warenhuis. Grote warenhuisketens hebben de laatste jaren last gehad van de populariteit van shopping malls in de buitenwijken en de opkomst van e-commerce, maar inmiddels worden vooral in het populaire stadsdeel Manhattan grote warenhuizen uit de grond gestampt. Zo bouwt retailer Nordstrom momenteel aan de ‘Nordstrom Tower’, dat bij de oplevering in 2018 het op één na hoogste gebouw van het land is. Op de eerste zeven verdiepingen is straks plek voor de flagshipstore van Nordstrom. Vooral tijdens de feestdagen springen de warenhuizen in het oog, als alleen hun etalages al de vliegreis waard zijn.

Speelgoedparadijs
Speelgoed doet het doorgaans goed tijdens de feestdagen. Sinterklaas kennen ze weliswaar niet in de Verenigde Staten, maar ze weten wel hoe ze Kerst moeten vieren. Retailers als Toys”R”Us springen daar handig op in door flink uit te pakken met een flagshipstore. Een indoor reuzenrad, gigantisch barbiehuis en levensgrote T-Rex zijn zomaar wat wapenfeiten van de speelgoedketen. Wie de winkel wil zien moet snel zijn, want in februari gaat de Toys”R”Us op slot. In navolging van het legendarische FAO Schwarz kan de retailer de huur niet meer ophoesten.

SoHo
SoHo in Manhattan draagt dezelfde naam als de uitgaansbuurt in Londen, maar daar houden de overeenkomsten ook wel op. SoHo is een afkorting van ‘South of Houston’ en was vroeger een industriële wijk met veel fabrieken en opslagplaatsen. In de jaren zestig en zeventig kwam die leeg te staan, waarna veelal kunstenaars zich er vestigden. Nog altijd is SoHo een trendy buurt met veel boetieks, galerijen en restaurants. Ook fast fashionretailers hebben de buurt gevonden, zoals H&M en zijn zusterformule & Other Stories.

Fastfood
New York mag dan wel the Big Apple genoemd worden, Amerika blijft het land van het fastfood. McDonald’s heeft liefst 767 restaurants in New York, al zijn ze niet allemaal zo schitterend als die aan Times Square.

Times Square
Times Square is het beroemdste plein van New York en geldt als een grote toeristische trekpleister met zo'n veertig miljoen bezoekers per jaar. Een aantrekkelijke plek dus voor retailers. M&M’s beschikt er over liefst 2200 vierkante meter, inclusief een vijftien meter brede en twee verdieping hoge chocolademuur.

Platenzaken
The East Village en The Lower East Side zijn volgens Take-a-trip de ‘coolste’ winkelbuurten van New York. Ze staan bekend om hun vele muziek- en platenzaken, tweedehandswinkels en designboetieks. Wat te denken van Strand, één van de achttien coolste boekwinkels ter wereld.

Van alle markten thuis
Consumenten vinden in New York niet alleen maar flagshipstores. New York staat ook bekend om zijn vele markten, zoals Greenflea’s Market en Essex Street Market, terwijl Brooklyn Flea met meer dan 150 verkopers duizenden bezoekers trekt.

Sommige retailers krijgen in elke stad de handen op elkaar. In New York doen Aesop, Camper, Starbucks en Louis Vuitton ogenschijnlijk nog wat extra hun best.

Aesop

Camper

Starbucks

Louis Vuitton

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in