​Ahold stuit in Tsjechië op groeiend nationalisme

Ahold is klaar om de vruchten te plukken van de investeringen in zijn supermarktketen Albert in Tsjechië. Het Nederlandse concern loopt echter aan tegen het groeiende nationalisme in de politiek. Dat zegt topman Jesper Lauridsen in Het Financieele Dagblad.

Politici zijn bang dat grote buitenlandse winkelbedrijven geen rekening houden met de belangen van het Tsjechische volk, stelt Lauridsen. Enige regulering is volgens hem dan ook op zijn plaats. “Maar het vervelende is dat ze door dreigen te slaan.”

Albert stelt zwaarder bestraft te worden als er bijvoorbeeld een rotte appel in de winkel ligt dan een kleine regionale speler. Bovendien moet in elke vestiging duidelijk gemaakt worden hoeveel procent van de voedingsmiddelen uit Tsjechië komt. “Dat is niet alleen een bureaucratische last, het is ook typisch iets wat bij ons eerder wordt gecontroleerd”, aldus de topman.

Ahold heeft de strenge regelgeving inmiddels samen met brancheorganisatie EuroCommerce aangekaart bij de Europese Commissie. Dat leidt volgens Lauridsen al tot verbeteringen.

Ahold is sinds 1991 actief in Tsjechië en nam vorig jaar 49 vestigingen van Spar over, waardoor het concern er nu over 330 winkels beschikt. De laatste drie jaar is volgens Lauridsen veel geïnvesteerd, waardoor er nu een ‘modern en klantvriendelijk bedrijf’ staat, dat kan profiteren van alle mogelijke schaalvoordelen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!