​Relevant Holdings: ‘Merken hoeven elkaar niet te bijten’

Relevant Holdings wil zowel door met zijn winkelformules Optie1 en Phone House als Dixons, MyCom en iCentre. “De bestaande merken hoeven elkaar niet te bijten”, zegt een woordvoerder tegen RetailNews.

De nieuwe eigenaar van de merken van de failliete BAS Group heeft nog niet nagedacht over een verdere invulling, stelt de woordvoerder. Of de drie nieuwe aanwinsten bijvoorbeeld gecombineerd gaan worden met een Phone House of Optie1, is nog niet bekend. “Daar gaan we de komende periode vorm aan geven.”

Het ontwikkelen van een shop-in-shopconstructie kan een manier zijn om te profiteren van synergievoordelen, zegt director digital world Tessa Holzenbosch van marktonderzoeker GfK. “Telecom en IT kunnen heel goed bij elkaar gebracht worden.” Optie1 werkt in sommige vestigingen al met shop-in-shops van tweedehands Apple-verkoper Leapp.

Relevant Holdings moet volgens Holzenbosch vooral heel goed kijken naar waar in de markt nog kansen liggen. Zo is er volgens haar ruimte voor specialisatie. “Phone House is een heel sterk telecommerk, iCentre is de plek voor Apple-apparatuur en MyCom is een speciaalzaak waar je ook voor losse computeronderdelen terecht kan.” Alleen Dixons is volgens Holzenbosch ‘generalistisch’, waardoor de vraag is hoe de strijd met grote partijen als BCC, Media Markt en Coolblue aangegaan kan worden.

Het ombouwen van de winkelformules naar één nieuw merk heeft niet haar voorkeur, omdat de doelgroepen en loyaliteit van klanten daarmee teniet worden gedaan. Daarin verschilt ze van mening van merkenstrateeg Paul Moers, die drie merken overeind houden onbegonnen werk vindt. “Waarom zou je drie merken openhouden die op zichzelf hetzelfde doen?”, zegt hij tegenover Radio 1. “Maak daar één krachtig merk van.”

Relevant Holdings beschikt na de overname van Dixons, MyCom en iCentre over circa 350 winkels in ons land. Voorzitter van de raad van commissarissen is Henk Kamsteeg, die eerder aan het roer van voormalig Dixons-eigenaar Dexcom Holdings stond. Op RetailWatching staan vijf vragen en antwoorden over de nieuwe eigenaar van BAS Group.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends