​Dit is de nieuwe Blokker-ceo

De kogel is door de kerk. Na enkele maanden onder het bewind van interimmer Theo de Kool heeft Blokker Holding in Casper Meijer een nieuwe ceo gevonden. Meijer wordt over een week lid van de raad van bestuur en de concerndirectie en volgt De Kool per 1 januari op.

Meijer krijgt een hele kluif aan zijn functie. Zomaar wat punten op zijn to-do list: achterstallig onderhoud wegwerken bij de elf winkelformules verspreid over acht landen, de e-commerceactiviteiten uitbouwen en het Blokker-concern omnichannel maken en de aangekondigde reorganisaties in goede banen leiden. Dit is wat we weten over de retailer, die vooral in het buitenland ervaring opdeed, en de kastanjes uit het vuur mag halen voor de familie Blokker.


Meijer heeft geen Blokker-bloed
Blokker doet met de benoeming van Casper Meijer iets opmerkelijks. Voor het eerst sinds de oprichting in 1896 wordt namelijk iemand de baas die geen bloedverwant is. Of dat komt doordat er geen geschikte opvolger in de Blokker-stal was of omdat de familieleden er geen zin in hadden, is niet duidelijk. In elk geval is het positief dat er eindelijk iemand van buiten het concern gaat aansturen, zegt retailkenner Rupert Parker Brady. “Hierdoor zal de gesloten familiecultuur van Blokker onherroepelijk veranderen. En dat is hoog tijd.”

De aanstelling van een buitenstaander had volgens hem veel eerder moeten plaatsvinden. Dat dit op zich liet wachten, heeft onder meer te maken met de stempel die Jaap Blokker op het bedrijf drukte. “Hij regeerde met ijzeren hand, waardoor potentiële opvolgers elders aan de slag gingen waar ze wel de ruimte kregen.” Jaap en zijn broer Albert streefden er daarnaast naar om Blokker een familiebedrijf te houden. “Vandaar de benoeming van neef Roland Palmer, die geen retail- en managementervaring had. Het duurt natuurlijk even voordat de trots is ingeslikt en men accepteert dat een outsider nodig is om het zwalkende bedrijf op de rails te zetten.”

Meijer is een food-man
Een aantal voormalige werkgevers van de 51-jarige Meijer: Ahold, Unilever en Morrisons. Inderdaad, het is food wat de klok slaat. Wat doet zo’n food-man bij een detailhandelsconcern met vooral huishoud- en woonartikelen? En nog opvallender: hoewel Meijer veel directiefuncties heeft bekleed, is hij nog nooit eerder ceo geweest geweest van een bedrijf met verschillende winkelketens en groothandels.

Nederlandse retailceo’s zijn dun gezaaid, stelt Parker Brady. “Als ik nadenk over ceo’s die beschikbaar zijn, denk ik aan Ronald van Zetten van HEMA en Ronald van der Mark van Action. Interessant dat Blokker kiest voor iemand die nog altijd onder de ceo-laag heeft gezeten.” Wat Meijer mee heeft, is zijn grote internationale ervaring. “Hij weet wat er te koop is in de wereld en dat zal Blokker helpen bij zijn buitenlandse activiteiten.”

Piet Klaver, voorzitter van de raad van commissarissen van Blokker Holding, laat in elk weten alle vertrouwen in Meijer te hebben. “Casper heeft de ervaring, het inzicht en de persoonlijkheid om de cultuurverandering en vernieuwingsslag binnen het concern een extra impuls te geven.”

In zijn meest recente functie was Meijer group trading director bij Morrisons, de vierde foodretailer van Groot-Brittannië. Zijn gezin bleef in Nederland en hij pendelde in de weekenden op en neer. Meijer was onder meer betrokken bij het opzetten van een grootschalige herpositionering van de keten, waarbij een derde van het personeel op het hoofdkantoor zijn baan verloor. Maar in april moet hij zelf ook zijn koffers pakken. Hij werd volgens de officiële verklaring vervangen door ‘iemand die toegewijd is aan het leven en werken in Groot-Brittannië’.

Meijer kent zijn grootste concurrent
Action zaagt aan vrijwel alle stoelpoten van Blokker. De discounter verkoopt eigenlijk alles wat de winkelformules van Blokker Holding verkopen, maar dan voor een flink lagere prijs en betere inkoopvoorwaarden. Zo heeft Xenos zijn omzet met tien procent zien dalen ten opzichte van vorig jaar. En Action is daar volgens ingewijden de oorzaak van.

Meijer begint vrijwel gelijktijdig met de nieuwe ceo van Action: Sander van der Laan. Van der Laan was tot 2013 de direct leidinggevende van Meijer bij Albert Heijn. Ze kwamen elkaar eerder al tegen bij Ahold tegen in de VS. Ze kennen elkaar goed, aldus Parker Brady. “Meijer heeft bij Ahold geleerd om snel te reageren en goed in te kopen. Die ervaring komt hem straks van pas om het Blokker-concern slagvaardiger te maken.”

Meijer moet met meer dealen dan alleen externe druk
Alsof externe factoren als concurrentie het Blokker nog niet lastig genoeg maken, is er een interne factor die zwaar meeweegt in het herstelproces van het detailhandelsconcern: de rvc. De mate waarin Meijer Blokker er bovenop kan helpen, hangt af van de vrijheid die de raad van commissarissen hem biedt, stelden bronnen naar aanleiding van zijn aanstelling al tegen RetailNews. Piet Klaver, voorzitter van de rvc, is bijvoorbeeld de pensioensgerechtigde leeftijd al gepasseerd. “Dat geeft te denken over de mate waarin de ceo het concern uiteindelijk kan vernieuwen.”

Parker Brady beaamt dat. “Ik ben benieuwd naar de afspraken die Meijer met de rvc heeft gemaakt om te kunnen innoveren. Hoeveel ruimte krijgt hij om van Blokker een normaal bedrijf te maken, waarin eigenaren bijvoorbeeld beslissen over investeringen en zich niet bezig hoeven houden met micromanagement rond de werkmaatschappijen?”

Ook de verdere uitwerking van de Transformatiestrategie 2017 - die Meijers voorganger Roland Palmer introduceerde - is in dat opzicht interessant, vindt Parker Brady. Moet hij dat plan bijvoorbeeld letter voor letter uitvoeren of mag hij bepaalde punten wijzigen? “Daaraan kunnen we zien of hij de ruimte krijgt om te zijn wat hij moet zijn: een verandermanager.”

Meer lezen over de uitdagingen van Blokker? Klik hier.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in